Nvidia Quadro - technologia stojąca za efektami specjalnymi

Nvidia Quadro - technologia stojąca za efektami specjalnymi

Nvidia Quadro - technologia stojąca za efektami specjalnymi
Źródło zdjęć: © Nvidia
15.02.2011 15:28, aktualizacja: 15.02.2011 15:44

Liczba filmów nominowanych do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (Oscara) w kategorii efektów specjalnych została w tym roku zwiększona do pięciu. W większości nominowanych produkcji, do produkcji efektów wykorzystano procesory graficzne Nvidia Quadro

Twórcą efektów dla trzech spośród nominowanych w tym roku produkcji ("Incepcja", "Iron Man 2" oraz "Harry Potter i Insygnia Śmierci: cz. 1" było studio Double Negative (DNeg). Jednym z kluczowych elementów wykorzystywanych podczas prac nad efektami w DNeg jest autorski system symulacji płynów o nazwie "Squirt", oparty na procesorach graficznych Nvidia Quadro i zaprojektowany z myślą o optymalnym wykorzystaniu architektury przetwarzania równoległego Nvidia CUDA.

Obraz
© (fot. Nvidia)

- Wykorzystanie procesorów graficznych do obliczeń związanych z symulacjami cieczy pozwoliło naszym grafikom na znaczne skrócenie czasu oczekiwania na efekty - powiedział Dan Bailey z DNeg. - Gigantyczny skok wydajności, jaki uzyskaliśmy dzięki wykorzystaniu specjalizowanej farmy procesorów graficznych umożliwia przeprowadzenie większej ilości prób w tym samym czasie, co w efekcie przekłada się na uzyskanie znacznie bardziej realistycznych efektów.

Część efektów specjalnych dla filmu “Iron Man 2” przygotowana została przez studio Industrial Light & Magic (ILM). Studio Scanline VFX wykorzystało swoje autorskie oprogramowanie o nazwie "Flowline" do realistycznego odwzorowania zjawisk naturalnych, jak np. spektakularnego odtworzenia tsunami w filmie "Medium" ("Hereafter"). Scanline pracuje obecnie nad kolejną wersją "Flowline", która będzie w pełni oparta na architekturze CUDA i będzie wykorzystywać akcelerację GPU.

Sony Pictures Imageworks (SPI) przygotowało większość efektów specjalnych dla filmu "Alicja w krainie czarów". Procesory Nvidia Quadro wykorzystano m.in. do wygenerowania efektów mgły i błyskawic emitowanych przez smoka Jabberwocky’ego, efektów znikania i pojawiania się Kota z Cheshire, czy pyłu i zniszczeń dokonywanych przez Bandersnatcha.

- Nasza praca polega na opowiadaniu historii, potrzebowaliśmy więc narzędzi, które w jak największym stopniu odciążyłyby naszych grafików i pozwoliły im na skupienie się na aspektach artystycznych, a nie technicznych - powiedział Magnus Wrenninge, starszy dyr. techniczny w SPI. - Systemy oparte na procesorach Nvidia Quadro pozwalają na uzyskanie wydajności nawet do 10. razy wyższej niż w przypadku innych rozwiązań, dzięki czemu mogliśmy skupić się w głównej mierze na realizowaniu wizji reżysera.

Zdobywców statuetki Oscara poznamy podczas 83 ceremonii wręczenia nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej w niedzielę, 27 lutego 2011.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)