"Nie chcemy waszych latających śmieci". Błąd Ukraińców, czy zwykłe nieporozumienie?

"Nie chcemy waszych latających śmieci". Błąd Ukraińców, czy zwykłe nieporozumienie?

Australijskie myśliwce F/A-18 Hornet w locie
Australijskie myśliwce F/A-18 Hornet w locie
Źródło zdjęć: © U.S. Army, Wikimedia Commons | Public Domain
Karolina Modzelewska
02.02.2024 19:52

Internetowy serwis dziennika biznesowego Australian Financial Review, donosi, powołując się na własne źródła, że w 2023 r. wyższy rangą urzędnik Sił Powietrznych Ukrainy powiedział dwóm Australijczykom w Kijowie, że nie jest zainteresowany darowizną w postaci 41 wycofanych ze służby w 2021 myśliwców F/A-18 Hornet. Urzędnik miał rzekomo stwierdzić: "nie chcemy waszych latających śmieci". Przypominamy, czym są te samoloty i wyjaśniamy, jakie mogły powody takiej decyzji.

Na wstępie warto zaznaczyć, że władze Ukrainy w oficjalny sposób nie odniosły się do ostatnich doniesień na temat australijskich myśliwców F/A-18 Hornet. Ukraiński serwis New Voice, który również opisuje sprawę, zaznacza, że może być ona "nieporozumieniem między Australią i Ukrainą". Trudno jednak ocenić, czy takie zdarzenie faktycznie miało miejsce, zwłaszcza że Ukraina rozpaczliwie potrzebuje samolotów, aby chronić swojej przestrzeni powietrznej.

Australijskie F/A-18 Hornet dla Ukrainy

Pomysł przekazania Ukrainie australijskich myśliwców F/A-18 Hornet Ukrainie pojawił się w marcu 2023 r. Dwa miesiące później zagraniczne media donosiły, że Stany Zjednoczone "sprzyjają" przekazaniu myśliwców, które rozpoczęły służbę dla Królewskich Australijskich Sił Powietrznych w 1984 r. i zakończyły ją w 2021 r.

Z kolei w lipcu 2023 r. Wasyl Miroszniczenko, ambasador Ukrainy w Australii, potwierdził, że podjęto odpowiednie rozmowy w sprawie nabycia 41 myśliwców F/A-18 Hornet. Maszyny mogły być znacznym wzmocnieniem dla Sił Powietrznych Ukrainy, ponieważ są w stanie lądować i startować na krótkich pasach startowych, a ich wytrzymałe podwodzie pozwala to robić nawet na lotniskach pozostawiających sporo do życzenia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W tym samym czasie dziennikarze Australian Financial Review mieli uzyskać wyłączny dostęp do raportu o stanie 41 myśliwców F/A-18 Hornet. Wynikało z niego, że jedynie 14 sztuk nadaje się do ewentualnego transferu na Ukrainę - 11 jednomiejscowych oraz 3 dwumiejscowe myśliwce. Ich stan miał być "zadowalający". W podobnym terminie Ukraina rozpoczęła negocjacje ze Stanami Zjednoczonymi i państwami Europy odnośnie transferu myśliwców F-16 Fighting Falcon.

Według Australian Financial Review ukraińskie siły powietrzne mogły obawiać się, że transfer zarówno myśliwców F/A-18 Hornet, jak i myśliwców F-16 Fighting Falcon przytłoczy ich możliwości. Każdy ze wspomnianych modeli wymagałby bowiem odrębnych części, miejsc konserwacji, infrastruktury szkoleniowej, czy amunicji. Uwzględniając również stan australijskich maszyn, z których rzekomo tylko 14 nadawało się do użytku, decyzja o odrzuceniu ich transferu wydaje się bardzo prawdopodobna.

F/A-18 Hornet to naddźwiękowy myśliwiec wielozadaniowy amerykańskiej produkcji. Maszyna została zaprojektowana i wyprodukowana przez firmy McDonnell Douglas i Northrop, a w późniejszych latach produkowana również przez Boeinga. F/A-18 Hornet ma długość ok. 18 m, wysokość 4,9 m i rozpiętość skrzydeł 13,6 m. Jego maksymalna masa startowa to 29900 kg, a zasięg aż 2700 km.

Myśliwiec napędzany dwoma silnikami turbowentylatorowymi F414-GE-400 może poruszać się z prędkością sięgającą 1,960 km/h. Zmodyfikowane australijskie Hornety dostosowane zostały do przenoszenia szerokiej gamy uzbrojenia. Można tutaj wymienić m.in. pociski rakietowe AIM-120 AMRAAM, AIM-9X "Sidewinder", AIM-132 ASRAAM, AIM-7 Sparrow, czy Harpoon, a także bomby takie jak JDAM oraz Paveway.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie