Największy wąż na świecie? Naukowcy odkryli nowy gatunek

Największy wąż na świecie? Naukowcy odkryli nowy gatunek

Anakonda zielona północna - jeden z największych węży na świcie
Źródło zdjęć: © The University of Queensland
26.02.2024 06:39

Naukowcy z Australii odkryli nowy gatunek węża, który może być największy na świecie. Anakonda zielona północna została odkryta w Ekwadorze. Mieszkańcy regionów, gdzie występują przedstawiciele gatunku donosili o występowaniu okazów, ważących nawet pół tony.

Zespół badaczy z Queensland w Australii, na zaproszenie plemienia Waorani, udał się do Amazonii w Ekwadorze. Ich celem było poszukiwanie anakond, o których krążyły plotki, że są największe na świecie. Naukowcy odkryli nowy gatunek, którego nazwali północną zieloną anakondą (Eunectes akayima).

Odkrycie nowego gatunku węża miało miejsce podczas dziesięciodniowej ekspedycji na tereny zamieszkane przez plemię Waorani w trakcie kręcenia nowego serialu dla kanału National Geographic i opisane w dzienniku internetowym MDPI Diversity. Naukowcy, płynąc łódką po rzece, natknęli się na kilka anakond czających się na płyciźnie w oczekiwaniu na ofiarę. Informację tę przekazał w oświadczeniu prof. Bryan Fry, biolog z Uniwersytetu Queensland, który przewodził zespołowi badaczy.

Profesor Fry opisał, jak niewiarygodnie duże były te węże. Jedna z samic anakondy, którą znaleźli, miała aż 6,3 metra długości. Zespół badaczy poinformował również, że słyszeli o obserwacjach węży w okolicy, które mierzyły 7,5 metra i ważyły 500 kg.

Eksperci ustalili, że nowo odkryty gatunek anakondy różni się genetycznie o 5,5 proc. od południowej zielonej anakondy, która żyła prawie 10 mln lat temu. Profesor Fry zauważył, że to istotna różnica, biorąc pod uwagę, że ludzie różnią się od szympansów zaledwie o 2 proc.

Anakonda zielona północna - jeden z największych węży na świcie
Anakonda zielona północna - jeden z największych węży na świcie© The University of Queensland

Anakondy to ogromne węże-dusiciele, które nie są jadowite. Żyją one w pobliżu wody w ciepłych regionach Ameryki Południowej. Według brytyjskiego Muzeum Historii Naturalnej, zielone anakondy są najcięższymi wężami na świecie. Najcięższy znany osobnik ważył 227 kg i miał 8,43 metra długości oraz 1,11 metra w obwodzie. Choć pytony siatkowe bywają dłuższe od anakond, często mierząc ponad 6,25 metra, są to zwierzęta lżejsze.

Naukowcy, którzy odkryli nowy gatunek węża, ostrzegają, że wylesienie Amazonii spowodowane przez rosnące zapotrzebowanie na tereny rolnicze doprowadziło do utraty 20-31 proc. naturalnego środowiska w regionie. Przewidują, że może to mieć negatywne skutki dla 40 proc. lasów Amazonii do 2050 roku.

Profesor Fry podkreślił, że zagrożeniem dla anakond, które żyją w tak rzadkich ekosystemach, są również pożary lasów, susze i zmiany klimatyczne.