Fani motoryzacji pewnie najlepiej orientują się w tym, która marka i jaki model dysponuje największym i najmocniejszym silnikiem. Jednak nawet najbardziej ekstremalne konstrukcje nie są w stanie dorównać rozmiarami i osiągami prawdziwym gigantom. Są na świecie silniki, które mierzą nawet 23 metry długości i generują tyle mocy, aby spokojnie zasilić niewielką miejscowość. Oto największe konstrukcje na świecie.
Fani motoryzacji pewnie najlepiej orientują się w tym, która marka i jaki model dysponuje największym i najmocniejszym silnikiem. Jednak nawet najbardziej ekstremalne konstrukcje nie są w stanie dorównać rozmiarami i osiągami prawdziwym gigantom. Są na świecie silniki, które mierzą nawet 23 metry długości i generują tyle mocy, aby spokojnie zasilić niewielką miejscowość. Oto największe konstrukcje współczesnej techniki.
Największy silniki lotniczy - GE9X
Jeśli patrzyliście kiedyś na latające także w polskich barwach Dreamlinery albo choćby gigantycznego A380, to wzrok przykuwają ich ogromne silniki. Są duże, ale brakuje im wiele do największego silnika lotniczego, jakim jest najnowsza konstrukcja koncernu General Electric.
GE9X został opracowany specjalnie na potrzeby najnowszego projektu Boeinga, samolotu oznaczonego jako B777x. Z przekrojem sięgającym 3,35 metra to największy silnik lotniczy, jaki stworzono. Potrafi on wygenerować ciąg o mocy 110 000 funtów, co przekłada się na 445 kN.
Silnik to kwintesencja współczesnej technologii. Jego elementy wykonano z kompozytów ceramicznych, dzięki czemu temperatura w jego wnętrzu może wzrosnąć aż do 1315 stopni Celsjusza. Do tego specjalnie zaprojektowane łopatki wentylatorków i niektóre części drukowane w technice 3D. Jedną z nich są bardzo skomplikowane dysze paliwowe, których konstrukcji firma nie ujawniła. Koszt jednego egzemplarza szacowany jest na 29 milionów dolarów.
Gigant na morzu - potężny Diesel Wartsila-Sulzer 14RT
Wyobraźcie sobie konstrukcję, która mierzy aż 13,5 metra wysokości, 27,3 metra długości i waży 2300 ton. Ten ogromny, czternastocylindrowy, wolnoobrotowy silnik generuje aż 109 tys. koni mechanicznych. Pojemność skokowa jednego cylindra wynosi 1820 dm3. Choć jest to silnik dwusuwowy, to jego konstrukcja wcale nie jest przestarzała. Dzięki zastosowaniu układu wtrysku paliwa udało się znacząco obniżyć spalanie, poprawić wydajność i zmniejszyć szkodliwy wpływ na środowisko. W czynnej służbie znajdziecie go np. w jednym z największych kontenerowców świata - Emma Maersk.
Ujarzmić moc wiatru - gigantyczna turbina Siemens
Największym cywilnym statkiem powietrznym wciąż pozostaje Airbus A380. Rozpiętość jego skrzydeł sięga niespełna 80 metrów. Prawie tyle samo mierzy pojedynczy element śmigła gigantycznej turbiny wiatrowej. Średnica okręgu, po jakiej poruszają się trzy łopaty, wynosi aż 154 metry. To więcej niż 8 przegubowych autobusów miejskich Solaris Urbino 18 ustawionych jeden za drugim. Tak ogromna konstrukcja potrafi wygenerować sporą moc. Wynosi ona 6000 kW, czyli nieco ponad 8000 koni mechanicznych. Taką moc turbina generuje przy wietrze wiejącym z prędkością 12-15 m/s (około 42-54 km/h)
Największa turbina na świecie
Wyobraźcie sobie urządzenie mechaniczne, które poruszane parą wodną jest w stanie wygenerować moc rzędu 2 346 788 KM. Wyprodukowana przez firmę Alstom turbina nosi oznaczenie 1750 MWe Arabelle i przeznaczona jest do instalacji w elektrowniach atomowych. Do jej poprawnej pracy potrzeba dostarczyć ponad 9000 ton pary wodnej rozgrzanej do temperatury 290 stopni Celsjusza i sprężonej do ciśnienia wynoszącego 75 barów.
Kolejowy mocarz - lokomotywa GTEL 8500
Absolutną rekordzistką, jeśli chodzi o generowaną moc, jest lokomotywa GTEL 8500 Big Blow. Ciekawostką jest, że zasilana była bardzo ciężkim paliwem typu bunker C (zbliżonym do mazutu). Paliwo to zmieniało swoje właściwości w zależności od temperatury - im niższa, tym bardziej gęstniało. Paliwo zasilało turbinę gazową, która generowała z siebie moc 8469 KM. Co ciekawe w chłodniejsze dni, przy wyższej gęstości powietrza, turbina mogła z siebie wygenerować moc nawet 10000 KM. Lokomotywa składała się z dwóch części. W pierwszej (czołowej) znajdowała się kabina sterująca oraz pomocniczy silnik diesla. W drugiej umieszczono natomiast turbinę oraz generatory zasilające silniki trakcyjne. Lokomotywa mogła się rozpędzić do prędkości 105 km/h, a jej siła pociągowa wynosiła ponad 944 kN.