Najłatwiej złapiesz wirusa w... legalnych serwisach
05.03.2013 15:40, aktual.: 05.03.2013 16:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zachowania i nawyki pracowników nowej generacji, a przede wszystkim - ich podejście do koncepcji "bycia online" - to główne czynniki potęgujące największe zagrożenia - wynika z najnowszego raportu Cisco’s Annual Security Report, poświęconego bezpieczeństwu IT. Źródłem zagrożeń, w coraz większym stopniu, stają się - według raportu - również legalne serwisy handlowe, społecznościowe, a także - różnego rodzaju wyszukiwarki internetowe.
*Zachowania i nawyki pracowników nowej generacji, a przede wszystkim - ich podejście do koncepcji "bycia online" - to główne czynniki potęgujące największe zagrożenia - wynika z najnowszego raportu Cisco’s Annual Security Report, poświęconego bezpieczeństwu IT. Źródłem zagrożeń, w coraz większym stopniu, stają się - według raportu - również legalne serwisy handlowe, społecznościowe, a także - różnego rodzaju wyszukiwarki internetowe. *
Cisco pokazał wyniki tegorocznej edycji Cisco’s 201. Annual Security Report (ASR), poświęconego bezpieczeństwu sieciowemu. Raport przeprowadzony został w różnych krajach świata, również w Polsce. Pokazuje on jakie są coraz większe zagrożenia dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw, ich działów IT a także prywatnych użytkowników. W tym roku ostrzega szczególnie przed nowymi zagrożeniami, które spowodowane są mieszaniem przez pracowników prywatnych zachowań i nawyków z obowiązkami zawodowymi. Jest to – zdaniem autorów raportu – coraz wyraźniejsza tendencja tzw. Generacji Y, czyli pokolenia, które chce być cały czas „online” i które wykorzystuje internet do wielu czynności życia codziennego – także będąc w pracy.
Raport przekazuje także m.in. dane dotyczące zagrożenia złośliwym oprogramowaniem w poszczególnych krajach, aktualny stan trendów w rozsyłce spamu, czy zachowania Generacji Y w odniesieniu do przeglądania serwisów społecznościowych czy handlowych i skłonności do przekazywania im swoich danych. Na szczególną uwagę zasługuje też zbiór wniosków dotyczy postępowania pracowników –. przedstawicieli Generacji Y z zaleceniami działów bezpieczeństwa firm, w których są zatrudnieni.
Największe zagrożenie infekcją – w legalnych serwisach
Wyniki raportu dowodzą, że najwyższe skoncentrowanie zagrożeń dotyczy działających zgodnie z prawem serwisów odwiedzanych przez rzesze użytkowników, takich jak wyszukiwarki internetowe, strony sklepów detalicznych czy platformy mediów społecznościowych, a nie –. jak było jeszcze niedawno temu - w przypadku stron pornograficznych, farmaceutycznych czy też stron z grami hazardowymi.
W rzeczywistości - jak pokazuje najnowszy raport Cisco - witryny sprzedaży internetowej stanowią 21-krotnie, a wyszukiwarki –. aż 27-krotnie większe zagrożenie związane z infekcją złośliwym oprogramowaniem niż np. strony udostępniające pirackie oprogramowanie. Na niebezpieczeństwo jesteśmy też narażeni przy przeglądaniu reklam internetowych. Niosą one ze sobą aż 182 razy większe zagrożenie związane z infekcją złośliwym oprogramowaniem niż pornografia.
Prywatne nawyki a zawodowe czynności
Według najnowszego raportu Cisco, przyzwyczajenia, jakie wielu pracowników przenosi do każdego miejsca –. przede wszystkim do pracy - zwiększają zagrożenia dla bezpieczeństwa przedsiębiorstw. Chodzi tu przede wszystkim o ich nawyki związane z korzystaniem z różnych urządzeń i używaniem ich do realizacji codziennych obowiązków, aby być cały czas „online”.
Wpływy tego trendu „konsumeryzacji”. na bezpieczeństwo biznesowe dodatkowo potęgowane są wnioskami z opublikowanego w grudniu 2012 roku raportu Cisco Connected World Technology Report (CCWTR), który koncentruje się na postawach i tendencjach pracowników następnego pokolenia, czyli tzw. Generacji Y, z całego świata. Zgodnie z tym opracowaniem, większość pracowników generacji Y (91%) uważa, że era prywatności już minęła, ale zaledwie jedna trzecia z nich nie przejmuje się informacjami, jakie są ogólnie dostępne na ich temat. Są skłonni poświęcić swoją prywatność na rzecz tzw. „socjalizacji” online. W rzeczywistości większość pracowników Generacji Y z całego świata stwierdziła, że czuje się znacznie lepiej, jeśli dzieli się informacjami ze swojego życia prywatnego z serwisami sprzedaży detalicznej niż z działami IT firm, w których są zatrudnieni – w tym przede wszystkim działami, które zajmują się ochroną tożsamości i urządzeń pracowników.
Wraz z ukończeniem szkół przez przedstawicieli Generacji Y i ich wejściem na rynek pracy, polityka, a także kultura działania firm zostały wystawione na nie lada próbę. Związana ona była z dość specyficznymi oczekiwaniami tej nowej siły roboczej, które dotyczyły między innymi wolności korzystania z mediów społecznościowych, wyboru urządzeń do pracy, czy mobilnego stylu życia. Chodziło więc o oczekiwania, których nie stawiało dotąd żadne poprzednie pokolenie. Jak pokazywał już grudniowy raport Cisco poświęcony internetowym zwyczajom Generacji Y, w swoim pierwszym rozdziale Connected World Technology Report, przedstawiciele tego pokolenia nieustannie sprawdzają media społecznościowe, skrzynkę pocztową i aktualizacje publikacji tekstowych, bez względu na to czy znajdują się w łóżku (aż 4 na 5 przebadanych w Polsce), spożywając przy stole obiad (20. w Polsce), w łazience (1 na 3), czy nawet podczas prowadzenia samochodu (1 na 5). Ten styl wkracza teraz z pełną mocą do środowisk pracy, wymagając od firm
zastanowienia się na tym, jak przełoży się on na jakość pracy w przyszłości i jak- w związku z tym – można będzie współzawodniczyć z innymi firmami, aby pozyskać kolejną falę talentów. Niestety, jak pokazują badania nad bezpieczeństwem, styl życia siły roboczej następnego pokolenia niesie ze sobą także zagrożenia dla bezpieczeństwa, z jakimi firmy dotąd nie miały styczności na aż tak szeroką skalę.