Na asteroidzie znaleziono materię organiczną. To pierwsze takie odkrycie

Na asteroidzie znaleziono materię organiczną. To pierwsze takie odkrycie

Na asteroidzie znaleziono materię organiczną
Źródło zdjęć: © Pixabay
05.03.2021 07:40

Naukowcom udało się odkryć pierwsze dowody na istnienie materiałów organicznych niezbędnych do życia na Ziemi na powierzchni asteroidy typu S. To przełomowe odkrycie pozwoli zrozumieć, skąd się wzięliśmy.

Większość ziemskich meteorytów pochodzi z asteroid typu S, takich jak Itokawa, więc świadomość, że mogły one zawierać podstawowe składniki niezbędne do życia na naszej planecie, jest znaczącym krokiem naprzód w zrozumieniu, w jaki sposób mogą powstawać warunki życia.

Do tej pory większość badań nad materiałami organicznymi koncentrowała się na asteroidach bogatych w węgiel (klasy c). Teraz jednak międzynarodowy zespół naukowców przeprowadził dogłębną analizę jednej z cząstek przywiezionych z asteroidy Itokawa przez misję Hayabusa Japońskiej Agencji Kosmicznej (JAXA) w 2010 roku.

Analizując próbkę, zespół odkrył, że ekstremalne warunki, na jakie była wystawiona asteroida, doprowadziły do powstania materii organicznej oraz wody. Jest to podobne do procesu, który miał miejsce na Ziemi i pomaga nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób najwcześniejsze formy ziemskiej biochemii mogły zaistnieć.

- Te odkrycia są naprawdę ekscytujące, ponieważ ujawniają złożone szczegóły historii asteroidy i tego, jak jej ścieżka ewolucyjna jest tak podobna do tej, która zachodziła na wczesnej Ziemi - wyjaśniła jedna z badaczek, Queenie Chan z Royal Holloway University w Londynie.

A dzięki wsparciu technologii i zaawansowanych modelach ewolucyjnych, naukowcy mogą cofnąć się o 3,5 mld lat, by lepiej zrozumieć, jak powstawało życie w najwcześniejszych jego chwilach.

Dzięki temu udało się im odkryć bogatą różnorodność związków węglowych, w tym oznaki nieuporządkowanych cząsteczek poliaromatycznych pochodzenia pozaziemskiego oraz struktury grafitu.

Badania wyjaśniły, jak kształtowała się materia organiczna na badanej asteroidzie. Udowodniono również, że procesy niezbędne do powstania życia zachodzą nie tylko na asteroidach bogatych w węgiel.

Pod koniec ubiegłego roku Hayabusa 2 powrócił z próbką bliskiej Ziemi asteroidy klasy C o nazwie Ryugu. Porównanie przywiezionych próbek z tymi dostarczonymi przez jego poprzednika bez wątpienia dostarczy jeszcze większej wiedzy na temat ewolucji chemii organicznej w kosmosie. Do całkowitego wyjaśnienia zagadki życia na Ziemi potrzeba jeszcze wiele lat badań.

Pełen opis badań został opublikowany w Nature.