Myśliwce F‑15EX trafiły do USA. To sprzęt, który może kupić Polska
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych otrzymały dwa nowe myśliwce wielozadaniowe F-15EX – podaje portal Militarnyi. Samoloty, których możliwości wyjaśniamy, przybyły do bazy lotniczej Eglin na Florydzie. Te same maszyny mogą też trafić do Polski.
F-15 to iście kultowy myśliwiec, który "pamięta" jeszcze lata 70. ubiegłego wieku. 50-letnia historia i ciągły rozwój (do najnowszej wersji F-15EX) dobitnie świadczą o tym, że jest to konstrukcja, która w powietrzu nie ma sobie równych. Nie bez powodu zresztą wśród lotników często powtarzany jest żart, który mówi, że są dwa rodzaje samolotów: F-15 i jego cele.
Amerykanie odebrali właśnie kolejne egzemplarze wspomnianych myśliwców, które jeszcze we wrześniu br. koncern Boeing zaprezentował Polsce podczas targów MSPO. Prezentację połączono z ofertą sprzedaży maszyn polskim siłom zbrojnym, a Polacy – jak wyjaśniał Tim Flood, dyrektor Boeinga na Europę i USA – są zainteresowani najnowszym wariantem F-15EX.
Nowoczesny supermyśliwiec. F-15EX Eagle II
Najnowsza wersja myśliwca F-15 produkowanego od pięciu dekad, oznaczona jako EX Eagle II, to dziś najnowocześniejszy samolot produkowany przez Boeinga, który jest zdolny do udziału w każdej misji bojowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Choć wizualnie F-15EX przypomina poprzedników, jego możliwości odbiegają od starszych wersji. Najnowszy wariant ma miejsce dla 2-osobowej załogi – to decyzja, którą Boeing podjął, aby ograniczyć koszty produkcji, bowiem fabryki tego amerykańskiego koncernu produkują obecnie tylko 2-osobowe warianty F-15. Ponadto druga osoba w kabinie myśliwca ma w przyszłości być niezbędna do obsługi rozwijanego właśnie uzbrojenia dalekiego zasięgu i współpracy z bezzałogowcami.
Boeing nie zdecydował się na rozwijanie cech utrudnionej wykrywalności (stealth), dlatego też w F-15EX zastosowano pionowe usterzenie, a uzbrojenie przenoszone przez samolot jest montowane na podskrzydłowych i podkadłubowych zaczepach – wyjaśniał dziennikarz WP Tech Łukasz Michalik. W samolotach typu stealth znajduje się ono wewnątrz kadłuba.
Ważnym elementem pozwalającym wykrywać cele i naprowadzać na nie pociski jest nowy radar AESA AN/APG-82, który ma ważną na nowoczesnym froncie funkcję – zakłócanie działania elektronicznych przeciwnika. Spośród uzbrojenia F-15EX należy natomiast wymienić aż 22 pociski AIM-120 AMRAAM lub 28 bomb kierowanych GBU-39. Niektóre źródła podają, że F-15EX może być zdolny do przenoszenia uzbrojenia o wadze nawet 14 t.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski