Myśliwce F‑15EX trafiły do USA. To sprzęt, który może kupić Polska

F-15EX Eagle II
F-15EX Eagle II
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Norbert Garbarek

22.12.2023 15:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych otrzymały dwa nowe myśliwce wielozadaniowe F-15EX – podaje portal Militarnyi. Samoloty, których możliwości wyjaśniamy, przybyły do bazy lotniczej Eglin na Florydzie. Te same maszyny mogą też trafić do Polski.

F-15 to iście kultowy myśliwiec, który "pamięta" jeszcze lata 70. ubiegłego wieku. 50-letnia historia i ciągły rozwój (do najnowszej wersji F-15EX) dobitnie świadczą o tym, że jest to konstrukcja, która w powietrzu nie ma sobie równych. Nie bez powodu zresztą wśród lotników często powtarzany jest żart, który mówi, że są dwa rodzaje samolotów: F-15 i jego cele.

Amerykanie odebrali właśnie kolejne egzemplarze wspomnianych myśliwców, które jeszcze we wrześniu br. koncern Boeing zaprezentował Polsce podczas targów MSPO. Prezentację połączono z ofertą sprzedaży maszyn polskim siłom zbrojnym, a Polacy – jak wyjaśniał Tim Flood, dyrektor Boeinga na Europę i USA – są zainteresowani najnowszym wariantem F-15EX.

Nowoczesny supermyśliwiec. F-15EX Eagle II

Najnowsza wersja myśliwca F-15 produkowanego od pięciu dekad, oznaczona jako EX Eagle II, to dziś najnowocześniejszy samolot produkowany przez Boeinga, który jest zdolny do udziału w każdej misji bojowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Choć wizualnie F-15EX przypomina poprzedników, jego możliwości odbiegają od starszych wersji. Najnowszy wariant ma miejsce dla 2-osobowej załogi – to decyzja, którą Boeing podjął, aby ograniczyć koszty produkcji, bowiem fabryki tego amerykańskiego koncernu produkują obecnie tylko 2-osobowe warianty F-15. Ponadto druga osoba w kabinie myśliwca ma w przyszłości być niezbędna do obsługi rozwijanego właśnie uzbrojenia dalekiego zasięgu i współpracy z bezzałogowcami.

Boeing nie zdecydował się na rozwijanie cech utrudnionej wykrywalności (stealth), dlatego też w F-15EX zastosowano pionowe usterzenie, a uzbrojenie przenoszone przez samolot jest montowane na podskrzydłowych i podkadłubowych zaczepach – wyjaśniał dziennikarz WP Tech Łukasz Michalik. W samolotach typu stealth znajduje się ono wewnątrz kadłuba.

Ważnym elementem pozwalającym wykrywać cele i naprowadzać na nie pociski jest nowy radar AESA AN/APG-82, który ma ważną na nowoczesnym froncie funkcję – zakłócanie działania elektronicznych przeciwnika. Spośród uzbrojenia F-15EX należy natomiast wymienić aż 22 pociski AIM-120 AMRAAM lub 28 bomb kierowanych GBU-39. Niektóre źródła podają, że F-15EX może być zdolny do przenoszenia uzbrojenia o wadze nawet 14 t.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie