Mars coraz bliżej. Wszystko dzięki nowym rakietom z silnikiem nuklearnym

Amerykańska armia zapłaciła 14 mln dolarów spółce Gryphon Technologies za budowę prototypu silnika rakietowego napędzanego paliwem nuklearnym. Jeśli rozwiązanie się przyjmie, to podróż na Marsa mogłaby trwać 100 dni zamiast 8 miesięcy.

Wizualizacja rakiety z silnikiem nuklearnymWizualizacja rakiety z silnikiem nuklearnym
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Pomysł na opracowanie nuklearnego cieplnego silnika rakietowego nie jest nowy. Pierwsze plany budowy tego typu napędu pojawiły się jeszcze w latach 40. XX wieku, ale technologia nie pozwalała na realizację tak ambitnego projektu. Kolejne próby były przeprowadzane na przełomie 1950-1970, jednak nie udało się wyjść poza testy przeprowadzane na lądzie. 

Wszystko się może zmienić dzięki współpracy Pentagonu, NASA i Gryphon Technologies. Nowo pozyskane środki pozwolą na zbudowanie demonstracyjnej wersji silnika NTP (skrót pochodzi od angielskiej nazwy nuclear thermal propulsion), który pozwoli znacznie skrócić podróże kosmiczne. 

Pieniądze na rozwój projektu przekazała DARPA, amerykańska agencja rządowa koordynująca zaawansowane projekty badawcze dla armii. Agencja wiąże z NTP spore nadzieje, bowiem może znacząco przyczynić się do eksploracji kosmosu. 

Przede wszystkim nowe silniki z paliwem nuklearnym będą o wiele bardziej wydajne niż te, które dziś są stosowane (z paliwem spalinowym). Większa wydajność pozwoli nie tylko zabrać mniej paliwa, ale również wydłuży zasięg rakiety i pozwoli jej podróżować znacznie szybciej. W opisie programu DRACO, który dotyczy wykorzystywania rakiet wyposażonych w nowy napęd, czytamy, że podróż na Marsa mogłaby skrócić się z 240 dni do 100 dni. 

Zobacz też: US Navy odtajnia nagrania UFO i potwierdza ich autentyczność

Jak działa silnik NTP?

NTP to nuklearny silnik rakietowy napędzany podgrzanym przez wzbogacony uran wodór. Objętość gazu rośnie i jest on wyrzucany przez dyszę, dzięki czemu pojawia się ciąg niezbędny do poruszenia rakiety. 

Co ważne, Amerykanom zależy na tym, by w czasie pracy, silnik nie emitował żadnych szkodliwych substancji, więc prototyp, nad którym pracuje Gryphon Technologies musi spełniać bardzo ścisłe kryteria. Niebezpieczeństwo wycieku niebezpiecznych substancji pojawia się dopiero, gdyby miało dojść do katastrofy statku kosmicznego. Jednak odpowiedni dobór paliwa do silnika NTP powinien ograniczyć niebezpieczeństwo. 

Z wcześniejszych raportów wynika, że Amerykanie chcą ukończyć prace nad NTP jeszcze przed 2024 rokiem. Czy to oznacza, że NASA planuje wykorzystać tego typu rozwiązanie w nadchodzącej misji Artemis, która pozwoli astronautom wrócić na Księżyc? Na razie nie ma takich informacji. 

Źródło artykułu: WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Niemiec o wojnie w Ukrainie. "Będę walczyć do końca"
Niemiec o wojnie w Ukrainie. "Będę walczyć do końca"
Chińczycy będą chronić swoje jednostki. Pokazali czym
Chińczycy będą chronić swoje jednostki. Pokazali czym
Eksperci ostrzegają: USA z lukami w obronie. Wskazali słaby punkt
Eksperci ostrzegają: USA z lukami w obronie. Wskazali słaby punkt
Odmawiają Izraelowi. Wydadzą pieniądze inaczej
Odmawiają Izraelowi. Wydadzą pieniądze inaczej
Polują na ukraińskie drony. Chcą zrobić nieskuteczną broń skuteczną
Polują na ukraińskie drony. Chcą zrobić nieskuteczną broń skuteczną
Rosjanie użyli nowych bomb. Zostały one znacząco zmodyfikowane
Rosjanie użyli nowych bomb. Zostały one znacząco zmodyfikowane
Ta bakteria "udaje martwą". NASA przypadkiem wysłała ją na Marsa
Ta bakteria "udaje martwą". NASA przypadkiem wysłała ją na Marsa
Wsparcie dla Talibów. Przychodzi od sojusznika Putina
Wsparcie dla Talibów. Przychodzi od sojusznika Putina
Inspirowali się Rosją. Korea przedstawia swój odpowiednik
Inspirowali się Rosją. Korea przedstawia swój odpowiednik
Uchwycili ją na zdjęciu. Chińczycy wciąż mają wiele tajemnic
Uchwycili ją na zdjęciu. Chińczycy wciąż mają wiele tajemnic
Techniczna porażka Rosjan. Modyfikacje nie pomagają
Techniczna porażka Rosjan. Modyfikacje nie pomagają
Problemy z koreańskimi czołgami K1. Załogi narażone na ekstremalne temperatury
Problemy z koreańskimi czołgami K1. Załogi narażone na ekstremalne temperatury