Mamy "polski" obiekt w kosmosie. Ogromna planetoida odkryta przez Polaków ma słowiańskie imię

Mamy "polski" obiekt w kosmosie. Ogromna planetoida odkryta przez Polaków ma słowiańskie imię

Źródło zdjęć: © Pixabay.com
Arkadiusz Stando
04.10.2018 16:20, aktualizacja: 04.10.2018 17:52

Odkryty przez Polaków obiekt astronomiczny otrzymał nazwę słowiańskiej bogini. To największy obiekt wykryty przez Polaków w historii obserwacji kosmosu. Wykryta w 2010 roku planetoida została tymczasowo nazwana 2010 EK139. Od teraz nosi nazwę Dziewanna.

W 2010 r. astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego, korzystając z teleskopu w Obserwatorium Las Campanas w Chile, dokonali obserwacji połaci nieba południowego. Wskład zespołu wchodzili: Andrzej Udalski, Marcin Kubiak, Scott S. Sheppard oraz Chad Trujillo.

Naukowcy poszukiwali sporych rozmiarów obiektów, ukrytych na kresach Układu Słonecznego. Były to badania prowadzone w ramach wielkiego projektu Optical Gravitational Lensing Experiment (OGLE). Naukowcy poszukiwali obiektów transneptunowych, czyli planetoid obiegających Słońce poza trajektorią Neptuna.

Jednym z efektów poszukiwań było wykrycie ogromnego ciała niebieskiego, jak na planetoidę. Techniczne oznaczona jako 2010 EK139, dziś już Dziewanna, stała się największym odkrytym przez Polaków obiektem w naszym układzie. A nawet znalazła się na liście 40 największych ciał niebieskich Układu Słonecznego.

Dziewanna to planetoida, która może zostać wkrótce zaliczona do planet karłowatych (nie mylić ze zwykłą planetą). Mierzy około 470 km średnicy.

W jaki sposób można było nadać nazwę obiektowi? Można dokonać tego poprzez Minor Planet Center, które działa na Uniwersytecie Harvarda i zajmuje się weryfikacją obiektów, a następnie zezwala odkrywcom na nadawanie im własnej nazwy. W tym przypadku był jeden warunek. Obiektom transneptunowym nadaje się przydomki pochodzące od bóstw z mitologii danego narodu.

Wybór padł na występującą w różnych mitologiach słowiańskich młodą boginię o imieniu Dziewanna, opiekunkę dzikiej przyrody, lasów i kniei, przynoszącą wiosnę i nowe życie. Jej symbolem są dzikie polne dziewanny, które używane były jako pochodnie podczas uroczystości związanych z boginią.

- Choć imię Dziewanny w innych językach słowiańskich może być łatwiejsze do wymówienia dla obcokrajowców, zdecydowaliśmy się na pisownię polską, by podkreślić polskie korzenie naszego odkrycia oraz projektu OGLE - tłumaczy TVP Info prof. Michał Szymański, dyrektor Obserwatorium Astronomicznego UW i współtwórca projektu OGLE.