Ludzie mogą wyginąć. Naukowiec ostrzega przed potencjalną katastrofą

Naukowiec uważa, że ludzkość może wkrótce wyginąć
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Karolina Modzelewska
01.12.2021 15:51, aktualizacja: 24.02.2022 15:57

Henry Gee, paleontolog i redaktor prestiżowego czasopisma naukowego "Nature", w opinii dla "Scientific American" podkreślił, że ludzkość może wyginąć, a wiele wskazuje na to, że "już jest martwym gatunkiem chodzącym" po Ziemi.

"Podejrzewam, że populacja ludzka jest nastawiona nie tylko na kurczenie się, ale i załamanie – i to wkrótce" – poinformował Henry Gee. Według naukowca głównymi czynnikami, które mogą doprowadzić nas do katastrofy, są: spadające wskaźniki urodzeń, brak zmienności genetycznej, zanieczyszczenia, a także stres, który towarzyszy życiu w przeludnionych miastach.

Naukowiec uważa, że ludzkość może wkrótce wyginąć

Gee w swojej opinii odnosi się też do poważnego zagrożenia, jakim jest "dług zagłady". Ekspert wyjaśnia, że w przypadku każdego gatunku, nawet tego, który wydaje się dobrze funkcjonować, przychodzi czas, kiedy wyginięcie staje się nieuniknione bez względu na podejmowane działania. Przyczyną wymierania jest zazwyczaj opóźniona reakcja na utratę siedlisk, a gatunki zagrożone to te, które dominują w danych siedliskach. Dzieje się to kosztem innych gatunków, które migrują, przez co są bardziej rozproszone.

Ludzie zamieszkują praktycznie we wszystkich miejscach na naszej planecie, co według eksperta oznacza, że zajmują "ogólnoplanetarny obszar siedliska". Właśnie z tego powodu "H. sapiens może już być chodzącym gatunkiem martwym".

Zajmowanie określonych siedlisk przez człowieka wiąże się z ich ciągłym przekształcaniem. Towarzyszy temu również degradacja środowiska i tworzenie zanieczyszczeń. Według Gee problematyczna jest też sytuacja ekonomiczna, ponieważ politycy dążą do nieustannego wzrostu gospodarczego, ale jest to nie do osiągnięcia w świecie, w którym zasoby są ograniczone.