Pokaż twarz, to cię przepuszczę. Bramki biometryczne na Lotnisku Chopina i w Modlinie

Na lotniskach w Modlinie i na Okęciu można już przejść odprawę za pomocą skanowania twarzy. - Kilkanaście sekund i po sprawie – mówi rzecznik Lotniska Chopina Piotr Rudzki.

Pokaż twarz, to cię przepuszczę. Bramki biometryczne na Lotnisku Chopina i w Modlinie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
9

To jedynie trzy kroki. Najpierw trzeba zeskanować swój paszport lub dowód osobisty. Potem stanąć w wyznaczonym miejscu. Na koniec zaczekać, aż cyfrowe lustro z modułem biometrycznym zeskanuje twarz i przepuści lub wstrzyma pasażera. Maszyna skanuje m.in. źrenice, trudno więc mówić o pomyłce. Jeśli jednak wstrzyma pasażera, nie rozpoznając go, należy przejść odprawę w tradycyjny sposób - ze strażnikiem granicznym.

Warunek jest jeden – pasażer musi posiadać paszport lub dowód biometryczny. Obecnie każdy dowód lub paszport wydawany w naszym kraju jest już biometryczny. Z nowych bramek na lotniskach mogą korzystać także obywatele Unii Europejskiej, Szwajcarii, Islandii, Liechtensteinu i Norwegii.

Polska Straż Graniczna pokazała film, na którym widać, jak wygląda to w praktyce:

- Całość trwa kilkanaście sekund. Oczywiście może się zdarzyć, że pasażer źle przyłoży dokument lub nieprawidłowo ustawi się przed skanerem twarzy. Ale to ogromne przyspieszenie i ułatwienie procedur – mówi rzecznik Lotniska Chopina Piotr Rudzki. I dodaje, że na warszawskim lotnisku znajduje się 20 takich bramek. Dziesięć dla przylatujących i dziesięć dla odlatujących ze strefy Schengen. Lotnisko w Modlinie także ma już biometryczne bramki – w sumie pięć sztuk.

Skaner połączony jest z bazami danych osób poszukiwanych. Całości na monitoringu pilnuje strażnik. Obok działają też oczywiście bramki starego typu dla osób, które nie mają nowych dokumentów tożsamości.

Wybrane dla Ciebie

Powstał droid inspirowany "Gwiezdnymi wojnami". Potrafi się komunikować
Powstał droid inspirowany "Gwiezdnymi wojnami". Potrafi się komunikować
F-35 zagrożone. Pilot musiał ratować się unikami przed rakietą Huti
F-35 zagrożone. Pilot musiał ratować się unikami przed rakietą Huti
Banany zagrożone. Niektóre odmiany nie przetrwają przez zmiany klimatu
Banany zagrożone. Niektóre odmiany nie przetrwają przez zmiany klimatu
Manewry NATO Formidable Shield 2025. Testy systemu przeciwlotniczego NOMADS
Manewry NATO Formidable Shield 2025. Testy systemu przeciwlotniczego NOMADS
Latające cysterny mogą szybować 100 lat. Są kluczowe dla US Air Force
Latające cysterny mogą szybować 100 lat. Są kluczowe dla US Air Force
Ukraińskie Siły Specjalne zniszczyły rzadki system Uragan-1
Ukraińskie Siły Specjalne zniszczyły rzadki system Uragan-1
W 10 sekund wykryją zaburzenia psychiczne. Rewolucyjna metoda AI
W 10 sekund wykryją zaburzenia psychiczne. Rewolucyjna metoda AI
Zamówili niemal setkę F‑35. Chcieliby zrezygnować, ale już nie mogą
Zamówili niemal setkę F‑35. Chcieliby zrezygnować, ale już nie mogą
Co to jest? Każdy z nas "promienieje" tajemniczą aurą
Co to jest? Każdy z nas "promienieje" tajemniczą aurą
Ukraińcy muszą chować czołgi. "Większość czasu w stodołach"
Ukraińcy muszą chować czołgi. "Większość czasu w stodołach"
Pomoc z drugiego końca świata. Obiecane pojazdy już w Ukrainie
Pomoc z drugiego końca świata. Obiecane pojazdy już w Ukrainie
Pentagon inwestuje w AI. Czas wykrywania celów skrócony o 80 proc.
Pentagon inwestuje w AI. Czas wykrywania celów skrócony o 80 proc.