Koniec z wysokimi rachunkami za internet w komórce
Smartfony stają się coraz bardziej popularne, a wraz z nimi mobilny internet. Niestety jest coraz więcej skarg na zawyżone faktury za transfer danych. UKE chce rozwiązać ten problem wprowadzając nowe przepisy.
Smartfony stają się coraz bardziej popularne, a wraz z nimi mobilny internet. Niestety, jest coraz więcej skarg na zawyżone faktury za transfer danych. UKE chce rozwiązać ten problem wprowadzając nowe przepisy.
Skargi klientów na zawyżone faktury są coraz częstsze i dotyczą wszystkich operatorów sieci telefonii komórkowych. Głównie chodzi o sytuacje, w których klienci kupują smartfony z pakietem na internet. Za przekroczenie limitu transferu danych płaci się według dużo większych stawek, około 5 zł za 10 MB danych. Niestety, prawie nigdy nie wiadomo, że wykorzystaliśmy nasz pakiet.
Urząd Komunikacji Elektronicznej proponuje wprowadzenie nowych przepisów prawnych, które uregulują sytuację. Operatorzy mają być zobowiązani do informowania klientów o wykorzystaniu pakietu oraz informacji, że dalsze korzystanie z internetu będzie znacznie kosztowniejsze. Operator ma też przerwać transfer w momencie wykorzystania wykupionego limitu. Propozycje zmian trafiły już do Ministerstwa Infrastruktury.
Zarówno Orange, Play, Plus i T-Mobile twierdzą, że zawsze informują klientów o szczegółach wykupionego pakietu. Sprzedawcy mówią o kosztach związanych z mobilnym dostępem do internetu. Operatorzy mówią też, że wszystkie reklamacje rozpatrują indywidualnie i czasami rozkładają płatności na raty. Twierdzą jednak, że klienci sami są sobie winni za to, że nie kontrolują stanu swojego konta. Można to robić poprzez zadzwonienie, wysłanie SMS do operatora lub sprawdzenie danych na stronie internetowej.
Klienci zapominają też, że włączona opcja automatycznej aktualizacji oprogramowania jest związana z niekontrolowanym i często kosztownym ściąganiem danych przez telefon. W celu uniknięcia takich sytuacji operatorzy sieci oferują droższe pakiety internetowe, w których po przekroczeniu limitu transfer ulega spowolnieniu, ale nie są naliczane dodatkowe opłaty.
Obecnie smartfony kupuje około 60. klientów sieci Play oraz między 30%, a 40% klientów innych sieci. Z mobilnego internetu korzysta ponad 3,4 mln Polaków. Właśnie internet oferuje najszybszy wzrost sprzedawanych usług i dlatego operatorzy proponują specjalne pakiety do smartfonów, z nielimitowanym transferem. Pakiety te są nieco droższe, ale abonenci nie muszą martwić się o dodatkowe koszty.
PW/JG/SW