ycipk-jn7kg8

Karol Darwin mógł się mylić. Nowe odkrycie może pomóc znaleźć życie pozaziemskie

Autor teorii ewolucji Karol Darwin mógł się pomylić, co do miejsca, w którym zaczęło się życie – twierdzą badacze. Darwin mówił, że wyewoluowało ono w płytkich kałużach. Jednak naukowcy z University of London wskazują na inne miejsce.
Karol Darwin - twórca teorii ewolucji, zgodnie z którą wszystkie gatunki pochodzą od wcześniejszych form. (Pixabay.com, Fot: aitoff)
ycipk-jn7kg8

W przeciwieństwie do propozycji Darwina, nowa teza naukowców twierdzi, że życie ma pochodzić z kominów hydrotermalnych, czyli szczelin w powierzchni Ziemi, z których wydobywa się ciepła woda. Badacze w swojej pracy podkreślają, że w tego rodzaju szczelinach jest odpowiedni poziom ciepła i zasadowości, żeby ten niezwykły proces mógł się zacząć właśnie tam.

- Istnieje wiele konkurencyjnych teorii, dotyczących określenia miejsca, w którym zaczęło się życie. Kominy hydrotermalne są jedną z propozycji, która nabiera teraz znaczenia dzięki dowodom eksperymentalnym – powiedział w oświadczeniu przewodniczący badaniu prof. Nick Lane.

Czytaj też: Znów otarliśmy się o "wygraną". Ale nie histeryzujmy, jak kibice piłkarscy - tu liczy się nauka

ycipk-jn7kg8

Życie na Ziemi i poza nią

Naukowcy odtworzyli środowisko podobne do kominów hydrotermalnych i wykazali, że protokomórki, czyli pęcherzyki kwasów tłuszczowych, tworzą się spontanicznie właśnie w takich miejscach.

- W naszych eksperymentach stworzyliśmy jeden z podstawowych elementów życia w warunkach, które bardziej odzwierciedlają prehistoryczne środowiska, niż wiele innych badań – wyjaśnił jeden z naukowców, Sean Jordan.

ycipk-jn7kg8

Co niezwykle istotne – teoria ta może pomóc w poszukiwaniu pozaziemskiego życia.

- Misje kosmiczne znalazły dowody na to, że na lodowych księżycach Jowisza i Saturna mogą znajdować się podobne kominy hydrotermalne – powiedział Lane.

Czytaj też: Czarna dziura, jakiej nie przewidział Einstein. Naukowcy dokonali szokującego odkrycia