Jeff Bezos chciał być właścicielem Netflixa. Jego plan się nie powiódł

Jeff Bezos chciał być właścicielem Netflixa. Jego plan się nie powiódł

Jeff Bezos mógł być właścicielem Netflixa
Jeff Bezos mógł być właścicielem Netflixa
Źródło zdjęć: © Getty Images | © 2019 Bloomberg Finance LP
Karolina Modzelewska
23.09.2021 13:09

W 1998 roku Jeff Bezos chciał kupić Netflixa, który dopiero co rozpoczął swoje działanie, a jego oferta była mocno ograniczona. Twórcy firmy nie przyjęli jednak propozycji, bo intuicja podpowiadała im, że już wkrótce ich pomysł może zamienić się w ogromny sukces.

Jak donosi CNBC, zaledwie dwa miesiące po uruchomieniu Netflixa, Amazon skontaktował się z Reedem Hastingsem i Marciem Randolphem, założycielami firmy. Wizja spotkania z Jeffem Bezosem była dla nich niezwykle ekscytująca, bo działający od 4 lat Amazon intensywnie się rozwijał i osiągał coraz to większe zyski. Firma rozpoczęła też etap agresywnych przejęć innych podmiotów, a w 1997 roku weszła na giełdę.

Jeff Bezos mógł być właścicielem Netflixa

Randolph i Hastings polecieli do Seattle, aby spotkać się z Bezosem i jego zespołem. W rozmowie z CNBC Randolph powiedział: "weszliśmy do tego biura i to był chlew". Mężczyzna zwrócił również uwagę, że biuro było ciasne, a w pokoju razem z Bezosem pracowały jeszcze 4 inne osoby. W trakcie spotkania stało się jasne, że Bezos chce kupić Netflixa. W ten sposób mógł przyspieszyć wejście Amazona na rynek wideo.

Założyciel Amazon miał zaproponować twórcom Netflixa ośmiocyfrową kwotę. Randolph w swoim pamiętniku odnotował, że prawdopodobnie oznaczało to coś "pomiędzy 14 a 16 milionami dolarów". Była to dość wysoka cena za firmę sprzedającą płyty DVD, która rozpoczęła swoje działanie zaledwie dwa miesiące wcześniej. Randolph mający 30 proc. udziałów i Hastings posiadający 70 proc. udziałów zaczęli rozważać plusy i minusy transakcji.

Plusami był szybki zysk. Zwłaszcza że Netflix w początkowej fazie istnienia generował wysokie koszty i nie miał sprawnego modelu biznesowego. Dodatkowo twórcy firmy mieli świadomość, że jeśli pozostaną na rynku, już niedługo będą musieli konkurować z Bezosem. Ich intuicja mówiła im jednak, że Netflix może okazać się czymś wielkim.

Mężczyźni odrzucili ofertę Amazona. Zamiast sprzedać swoją firmę, zaczęli zastanawiać się nad nowymi kierunkami rozwoju i możliwościami odejścia od sprzedaży i wypożyczania płyt DVD. Poszli w kierunku własnych produkcji filmowych oraz platformy streamingowej, która obecnie cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.

Decyzja o odrzuceniu oferty Jeffa Bezosa była jedną z najlepszych w życiu twórców Netflixa. Dziś "Netflix jest szóstą co do wielkości firmą internetową na świecie pod względem przychodów, które w 2018 r. przekroczyły 15,7 mld USD (wzrost o 35% w porównaniu z 2017 r.). Amazon jest drugą co do wielkości firmą internetową po Alphabet Inc., która jest właścicielem Google", jak informuje CNBC.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)