Jedyna taka barka na świecie - potrafi się sama podnosić. Zbudowali ją Polacy
17.03.2016 13:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W stoczni Crist w Gdyni powstała specjalistyczna barka samopodnośna, która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. W przyszłym tygodniu ma być przekazana francuskiemu konsorcjum, które ją zamówiło.
Jeden z akcjonariuszy stoczni Crist SA, Krzysztof Kulczycki powiedział, że "Jest to pierwsza tego typu jednostka na świecie, nikt wcześniej nie zbudował takiej barki". Podał, że kontrakt na prace wykonane w Gdyni opiewał na ok. 4. mln euro. Kwota nie obejmuje kosztów dwóch ogromnych suwnic znajdujących się na pokładzie jednostki oraz kluczowego dla niej systemu podnoszenia. Według nieoficjalnych informacji, cena całej barki to ok. 80 mln euro.
Kulczycki podał, że jeszcze w tym tygodniu ma się zakończyć ostatni etap prób morskich jednostki. Obecnie trwa sprawdzanie systemu podnoszenia, czyli działania ośmiu "nóg", na których barka będzie mogła osiąść na dnie i montować części estakady biegnącej wzdłuż brzegu wyspy. Podał, że na barce znajdują się dwie suwnice o łącznej nośności 4,8 tys. ton.
Wcześniej podczas morskich prób sprawdzone zostały m.in. kadłub, wszystkie napędy, elektryka, a jednostka została przetestowana w zakresie nawigacji, manewrowości i prędkości.
Kulczycki powiedział, że do Gdyni płynie już specjalistyczna ciężarowa jednostka, która przewiezie barkę. - Jest to potężna jednostka, częściowo samozanurzalna, która podpłynie pod zbudowaną barkę i weźmie ją na swój pokład - wyjaśnił. Jednostka dysponuje własnym napędem jedynie do przemieszczania się na małe odległości i do celów pozycjonowania.
Niewykluczone, że po zbudowaniu autostrady na wyspie barka może być wykorzystywana do montażu fundamentów wież wiatrowych na morzu. Barka ma 106,5 m długości i 4. m szerokości. Łączna masa kadłuba to ok. 5 tys. ton. Budowa trwała ok. roku.
Specjalistyczna barka typu HLJB (ang. Heavy Lift Jack-up Barge) będzie wykorzystana przy budowie 5,5-km odcinka autostrady biegnącej wzdłuż wybrzeża należącej do Francji wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, ok. 70. km na wschód od Madagaskaru. Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie, która jest zagrożona przez spadające z klifów skały i podtopienia w trakcie burz tropikalnych. Zbudowana w Gdyni barka posadowi elementy autostrady na dnie.