Japonia. JAXA, Subaru i Mitsubishi pracują nad samolotami nowej generacji
Japońskie firmy mają pracować nad nowym typem samolotów naddźwiękowych. Z doniesień wynika, że nad wszystkim czuwać ma Japońska Agencja Kosmiczna (JAXA), a współpracować z nią mają Subaru i Mitsubishi.
Japan Supersonic Research to projekt, którego celem ma być opracowanie technologii wymaganej do uruchomienia samolotów naddźwiękowych. Agencja Kosmiczna będzie w tym celu współpracować m.in. z Subaru i Mitsubishi Heavy Industries.
Od 2003 roku, gdy miał miejsce ostatni lot Concorde’a, loty pasażerskie odbywają się z prędkościami poddźwiękowymi. Wygląda jednak na to, że na niebie ponownie pojawią się superszybkie samoloty pasażerskie.
Coraz więcej firm planuje rozwój technologii umożliwiającej loty naddźwiękowe. Jednym z najbardziej obiecujących projektów jest Boom Overture, chociaż może wejść on do służby nie wcześniej niż w 2030 roku. Pierwsze linie lotnicze jednak już złożyły zamówienia na tę maszynę.
JAXA przekazała, że lot pomiędzy Japonią a Europą i USA zajmuje obecnie 12 godzin. Jeżeli udałoby się opracować technologię pozwalającą podróżować z prędkością naddźwiękową, można by ten czas skrócić o połowę.
Celem japońskiej agencji kosmicznej jest przede wszystkim rozwiązanie dwóch kwestii. Ich samoloty mają zużywać o 13 proc. mniej paliwa niż Concorde. Dodatkowo JAXA chce rozwiązać problem huku powstającego przy przekraczaniu prędkości dźwięku. Agencja uważa, że jest w stanie poradzić sobie z tym bardzo dobrze, biorąc pod uwagę doświadczenie w misjach kosmicznych.
Na efekty współpracy z Subaru i Mitsubishi będziemy musieli jednak poczekać jeszcze długo. Na razie JAXA jest we wczesnej fazie rozwoju projektu, a opracowanie odpowiednich technologii może potrwać lata.