Jak wygląda Internet w Rosji?

Jak wygląda Internet w Rosji?
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

20.07.2009 18:00, aktual.: 21.07.2009 11:47

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Statystyki obrazujące popularność sieci w Rosji, charakterystyka interanuty, potencjał reklamowy Runetu, a także prognozy jego rozwoju - to podstawowe zagadnienia będące przedmiotem raportu na temat internetu w Rosji opracowanego przez firmę Bluerank pt. "Rumetryka".

Agencja specjalizująca się w marketingu w wyszukiwarkach Bluerank opracowała raport zestawiający statystyki i badania (m. in. FOM, GKS.ru, Rambler100. Reklaming.ru i RUmetrika) obrazujące kształt i potencjał rosyjskiego internetu tj. Runetu. Dostarcza on ciekawych informacji ułatwiających wyobrażenie sobie specyfiki sieci za naszą wschodnią granicą.
Z Runetu korzysta obecnie mniej więcej tylu użytkowników, ilu mieszkańców ma Polska. Z wynikiem 3. mln internautów pod koniec 2008 r. Rosja znajdowała się na trzeciej pozycji, ustępując jedynie Niemcom (49 mln) oraz Brazylii (39 mln) - wg danych Nielsen. Dobowo - wg danych RUmetriki - z Runetu korzysta 19,5 mln osób (z Federacji Rosyjskiej oraz spoza jej granic). Prognozy mówią, że w 2012 r. liczba użytkowników Runetu sięgnie poziomu 57 mln użytkowników - czytamy w raporcie Bluerank.

Obraz

Najpopularniejszą wyszukiwarką Runetu pozostaje Yandex, choć jego główny konkurent - Google w kwietniu br. odniósł nad nim zwycięstwo (Yandex odnotował bowiem 24,4 mln użytkowników, a Google w tym samym okresie miał ich 25,8 mln). Okazuje się jednak, że z Yandexu korzystają częściej pracownicy biurowi (32,7. - Yandex i 23,8% - Google) i są to przede wszystkim internauci z terytorium Federacji Rosyjskiej. Google preferowany jest bowiem przede wszystkim poza granicami Rosji. Wśród najpopularniejszych haseł tematycznych wpisywanych w okno wyszukiwarek przez użytkowników Runetu znajdują się: turystyka, samochody importowane, rosyjskie banki oraz telefony komórkowe.
Najbardziej atrakcyjną grupą odbiorców reklamy on-line w Runecie są mieszkańcy Moskwy, których jest 2,7 mln osób. "Runautów" dzieli się ponadto najczęściej na dwie grupy:
(1) uczniowie i studenci (14-23 lata), którzy prowadzą dość jednorodny tryb życia, interesują się wszelkimi nowinkami, muzyką, różnego typu rozrywką i informacją naukową. Ta grupa stanowi około 35% audytorium Runetu.
(2. pracownicy biurowi i przedsiębiorcy, tzw klasa wyższa (ludzie w wieku 24-44 lata) posiadający dochody na średnim i wyższym poziomie. Grupa ta obejmuje 43% użytkowników rosyjskiej sieci i jest ona najlepiej poznana i najczęściej wykorzystywana w obszarze reklamy online.
Jeśli chodzi o reklamę kontekstową w Runecie to najdroższe są kliki w sferze usług finansowych (0,5. USD), najtaniej zaś można reklamować się w kategoriach: wypoczynek (0,08 USD) i rozrywka (0,09 USD). Znacząco wzrastały w 2008 r. stawki w kategoriach: znajomości ( 68% ), samochody ( 40% ) oraz AGD i RTV ( 45% ).
Wyszukiwarki Runetu zarabiają rocznie 30. mln USD. Wg danych portalu Reklaming.ru, wydatki na reklamę w rosyjskim internecie w pierwszej połowie 2008 wzrosły o 73%. Wydatki na reklamę kontekstową wzrosły o 83% i osiągnęły pułap 161 mln USD. Do najważniejszych graczy na rynku reklamy kontekstowej w Runecie należą Yandex i Begun ( przypada na nie 90% rynku ).
Wśród przeglądarek internetowych używanych przez "runautów"?, największą popularnością cieszy się Microsoft IE 7 (25,43%623. oraz FireFox 3 ( 20,53% ), który po raz pierwszy w historii badania "Trendy Runeta" pokonał Microsoft IE 6 ( 20,34% ).
Cały raport "Rumetryka" dostępny jest tutaj.

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Komentarze (35)