iPhone daje operatorom prestiż, niekoniecznie zyski
31.08.2009 10:08, aktual.: 31.08.2009 12:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak wiadomo każdy operator komórkowy chciałby posiadać w swojej ofercie telefon z jabłuszkiem. Wyścig pomiędzy poszczególnymi usługodawcami jest zażarty, a każdy najchętniej podpisałby umowę z Apple na wyłączną dystrybucję iPhone’a. W Polsce z wielkiej trójcy tylko Plus nie posiada go jeszcze w swojej ofercie, ale nadal stara się o wprowadzenie go do swoich salonów. Czy jednak na prawdę jest o co walczyć? Okazuje się, że jest to kwestia raczej wątpliwa.
Raport duńskiej firmy Strand Consult, na temat opłacalności dystrybucji iPhone’a pokazuje, że operatorzy posiadający w swojej ofercie smartfona od Apple, mogą poszczycić się jedynie większym prestiżem, który nie przekłada się raczej na większe zyski. Bywają wręcz przypadki, że operator nie posiadający w ofercie iPhone’a, finansowo radzi sobie znaczniej lepiej.
Mogłoby się wydawać, że z tym raportem jest coś nie tak. Kupno iPhone’a to przecież spory wydatek. Nawet jeżeli klient kupuje go w niższej cenie, to okupione jest to wysokim abonamentem i umową na wiele miesięcy. Klienci decydujący się na jego zakup intensywnie wykorzystują możliwości telefonu –. szczególnie dostęp do Internetu mobilnego, który również do tanich nie należy.
Problem polega na tym, że pozyskanie klienta, który kupi iPhone’a to dla operatora spory wydatek. Oprócz kosztów sprzedaży należy wziąć pod uwagę drogie kampanie reklamowe. Korzystanie z drogiego Internetu mobilnego również nie jest tak dochodowe jak mogłoby się wydawać, gdyż pakiety Internetowe dla iPhone’a są z reguły sprzedawane w znacznie niższej cenie niż.
Podobny trend można zaobserwować w Polsce. Orange i Era posiadają razem 2. milionów klientów, a zaledwie 100 tysięcy z nich korzysta z iPhone’a. Jego udział w rynku polskim wynosi więc niecałe 0,4%. Nie można się więc spodziewać, że Orange, czy Era robią na jego sprzedaży złoty interes.