Gartner: rynek telefonów komórkowych jest stabilny
17.12.2009 15:47, aktual.: 17.12.2009 16:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Eksperci z firmy badawczej Gartner nadal wychodzą z założenia, że globalna sprzedaż telefonów komórkowych w tym roku znajdzie się mniej więcej na poziomie z 2008 roku. Producenci sprzedadzą w tym roku około 1,2 miliarda urządzeń mobilnych, a tym samym spadek spowodowany ogólnoświatowym kryzysem finansowym nie wyniesie nawet 1 procenta.
Eksperci z firmy badawczej Gartner nadal wychodzą z założenia, że globalna sprzedaż telefonów komórkowych w tym roku znajdzie się mniej więcej na poziomie z 2008 roku. Producenci sprzedadzą w tym roku około 1,2 miliarda urządzeń mobilnych, a tym samym spadek spowodowany ogólnoświatowym kryzysem finansowym nie wyniesie nawet 1 procenta.
Trzeba jednak zaznaczyć, że rynek nie jest jednolity. Podczas gdy sprzedaż w Europie Wschodniej, Japonii, Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i Afryce spadła po części nawet o 1. procent, to w pozostałej części Europy, a także Azji zbyt skoczył w górę nawet do 7 procent. Już w listopadzie analitycy Gartnera przypuszczali, że sprzedaż za cały rok pozostanie stabilna dzięki wzrostowi popytu w czwartym kwartale. Jednak w sierpniu według danych tej firmy kwoty sprzedażowe były o 6 procent mniejsze w porównaniu z poprzednim rokiem; wówczas zakładano spadek sprzedaży o niecałe 4 procent.
Z kolei na przyszły rok analitycy przewidują ogólny wzrost na poziomie około 9 procent. W pewnej części przyczynić ma się do tego tzw. szary rynek. Pod tym pojęciem rozumiane są telefony mobilne, które zostały rozdystrybuowane bez ważnego numeru IMEI –. tego typu urządzenia są sprzedawane przede wszystkim przez producentów z Chin. Gartner zastrzega, że zjawisko to wcale nie ogranicza się tylko do Państwa Środka. Wszyscy wielcy producenci są zmuszeni do podjęcia konkurencyjnej walki, zwłaszcza w segmencie tanich modeli oferowanych na rynkach wschodzących. Szczególnie Nokia może tutaj stracić udziały – jednak Finowie sprzedają telefony z niższej półki nie tylko w krajach rozwijających się.
Także w państwach uprzemysłowionych klienci byli bardziej zachowawczy, jeśli chodzi o zakupy: standardowo użytkownicy komórek wymieniają telefon co rok – w 2009 roku czas ten wydłużył się do 18 miesięcy. Gartner oczekuje powrotu do wcześniejszej częstotliwości kupowania nowych telefonów w ciągu najbliższych dwóch lat. Pomocne w tym względzie byłyby krótsze okresy obowiązywania umów i walka cenowa producentów komórek.