Dwa nowe okręty dla Marynarki Wojennej RP. Zwodowano ORP Mewa i H‑13 Przemko

Mewa to trzeci i ostatni z zamówionych przez Marynarkę Wojenną niszczycieli w stoczni Remontowa Shipbuilding. Pierwszy z nich, ORP Kormoran, do służby wszedł 28 listopada 2017 roku. Chwilę przed zwodowaniem ORP Mewa, na wodę zszedł także holownik H-13 Przemko.

Dwa nowe okręty dla Marynarki Wojennej RP. Zwodowano ORP Mewa i H-13 Przemko
Źródło zdjęć: © Dowództwo Generalne
Arkadiusz Stando

18.12.2020 | aktual.: 02.03.2022 22:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W Gdańsku oficjalnie ochrzczono trzeci niszczyciel min projektu 258 (Kormoran II). Okręt otrzymał imię Mewa, a jego matką chrzestną została Anna Kułagin. Mewa to trzeci i ostatni z zamówionych przez MW RP niszczycieli min. Oprócz ORP Mewa, trwa także budowa okrętu ORP Albatros, który ma zostać ukończony pod koniec 2021 roku. Oprócz ORP Mewa, zwodowano także holownik H-13 Przemko.

Zarówno ORP Mewa jak i ORP Albatros będą się różnić od okrętu prototypowego, czyli ORP Kormoran. Aktualnie, włącznie ze wszystkimi aneksami, koszt budowy okrętów ma wynieść 1,39 mld zł. Otrzymają zupełnie inny rodzaj uzbrojenia. Pod względem artyleryjskim, na dziobie zostanie umieszczona armata kal. 35 mm systemu OSU-35K. Okręty otrzymają także autonomiczny pojazd podwodny Teledyne Gavia, produkcji islandzkiej. 

Pojazd opracowany przez Teledyna został wyposażony w funkcjonalny moduł BlueView MB2250. Pozwala on na szerokie możliwości skanowania dna pod pojazdem, co przekłada się na szybsze przeszukiwanie obszaru. To z kolei przekłada się na większe bezpieczeństwo.

Nowością w ORP Mewa i ORP Albatros jest także sonar holowany Kraken Katfish 180, służący do poszukiwania min i niewybuchów. Wykorzystuje technologię apertury syntetycznej, która pozwala uzyskać obraz dna w bardzo wysokiej rozdzielczości. Kolejną zaletą urządzenia jest przesyłanie obrazu z bardzo niewielkim opóźnieniem, niemalże w czasie rzeczywistym.

Okręty wykorzystają także pojazd Double Eagle Sarov, skonstruowany przez szwedzką firmę Saab. W zależności od potrzeb, może on wykorzystywać sonar zmiennej głębokości PVDS, systemy echolokacji, poszukiwania i zwalczania min, nawigacji zliczeniowej i satelitarnej a także można go wyposażyć w ramię manipulatora.

Komentarze (376)