Co się sprawdza w polskim e‑commerce - raport Biznes 2.0

Co się sprawdza w polskim e-commerce - raport Biznes 2.0
Źródło zdjęć: © IDG.pl

16.09.2009 09:30, aktual.: 17.09.2009 10:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kolejny, przedstawiający krajobraz polskiego e-commerce, raport ujrzał światło dzienne. Tym razem autorzy zwrócili uwagę na najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w wybranych polskich sklepach internetowych. Badanie przeprowadzono metodą ilościową i jakościową.

Celem badania przeprowadzonego przez Biznes 2.0 przy współpracy z Contium, Divante oraz Instytutem Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International, było "zdobycie wiedzy na temat tego, jakie są faktycznie najważniejsze czynniki sukcesu i porażki biznesu internetowego". Autorzy w raporcie pt. "Co działa w polskim e-commerce" przedstawiają najpopularniejsze narzędzia i rozwiązania wykorzystywane w branży w zakresie m. in. budowy strony www, IT, marketingu i logistyki.

Badanie przeprowadzono za pomocą metody ilościowej (ankiety wypełniło 14. przedstawicieli sklepów internetowych z różnych branż) oraz jakościowej (przeprowadzono indywidualne, pogłębione wywiady z 12 wybranymi osobami reprezentującymi sektor e-commerce). Jak podkreślają autorzy raportu, badania nie należy traktować jako reprezentatywnego dla ogółu właścicieli przedsiębiorstw e-commerce w Polsce, jego wyniki stanowić mogą jednak podstawę do porównania doświadczeń, a także dać przegląd rozwiązań wykorzystywanych w sklepach internetowych.
Z badania wynika, że najczęściej wykorzystywanym narzędziem na stronie www sklepu internetowego jest newsletter (74. wskazań), a także komentarze i opinie (70%) oraz bezpłatna dostawa (62%) warunkowana jednak spełnieniem konkretnych warunków (suma zamówienia, miejsce zamieszkania). Wśród innych narzędzi wymieniano: promocje czasowe i inne, "poleć znajomemu", bloczek bestsellery, produkty podobne oraz narzędzia komunikacji bezpośredniej: livechat i gadu-gadu (42%). Spośród wymienionych narzędzi - zdaniem respondentów - największy wpływ na sprzedaż w sklepie ma darmowa dostawa, a także komentarze i opinie klientów oraz promocje czasowe. Najmniejsze znaczenie ma zaś opcja "poleć znajomemu" oraz, co ciekawe - livechat i gadu-gadu.
Przy tworzeniu sklepu internetowego znacząca część firm, które wzięły udział w badaniu korzysta z komercyjnych rozwiązań "pudełkowych" (stosuje je 45. podmiotów). Niekomercyjne rozwiązania open source wykorzystuje 21%, nieco mniej badanych (19%) stawia na dedykowane platformy komercyjne. Z własnych rozwiązań korzysta ok. 15% sklepów. Większość sklepów nie planuje migracji do innej aplikacji, a także nie jest zainteresowana mobilną wersją sklepu internetowego.
Jeśli chodzi o narzędzia promocji to najbardziej popularną formą zdobywania klientów jest marketing w wyszukiwarkach (SEO), który stosowany jest zarówno na początku działalności sklepu, w chwili obecnej, jak i obecny jest w planach na przyszłość. Popularne są też aukcje i porównywarki cen.

Obraz
© Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Divante (fot. IDG.pl)

Marketing sklepów internetowych, które wzięły udział w badaniu opiera się przede wszystkim na mailingach (59. wskazań). Popularne jest również wykorzystanie działań NET PR Synergy, które oparte są na zarządzaniu komunikatami PR w sieci w oparciu o pozycjonowanie (27% wskazań). Ok. 20% sklepów prowadzi różnego rodzaju konkursy internetowe. Poniżej 8% korzysta z biura prasowego online.
Autorzy raportu zwrócili też uwagę na rozwiązania magazynowo-logistyczne. Okazuje się, że 80. sklepów posiada własny magazyn. Co ciekawe, zaledwie połowa respondentów przyznaje, że stany magazynowe są widoczne online dla klientów. Czas realizacji zamówienia kształtuje się w granicach 2-3 dni.

Obraz
© Źródło: Co działa w polskim e-commerce, raport z badania sklepów internetowych, Divante (fot. IDG.pl)

Raport "Co działa w polskim e-commerce" może nie dostarcza odkrywczych i rewolucyjnych wniosków w sensie ilościowym i statystycznym, aczkolwiek warto zwrócić uwagę na "jakościowy" element badań, który wnosi ciekawą wiedzę i informacje dotyczące konkretnych przypadków i doświadczeń wybranych sklepów internetowych.

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Komentarze (0)