Co Polacy wiedzą o prywatności w internecie - wyniki badań
26.06.2013 13:30, aktual.: 26.06.2013 13:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Prawie 60 proc. internautów wie o tym, że strony internetowe zbierają dane
o ich działalności w sieci - wynika z badań dotyczących stosunku internautów do kwestii
prywatności w internecie przeprowadzonych przez IAB Polska.
Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" zrealizowane zostało przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska we współpracy z instytutami zajmującymi się przeprowadzaniem badań internetowych - Panel Ariadna, Interaktywny Instytut Badania Rynku oraz NK Research.
Internet za przestrzeń publiczną zdecydowanie uznało 37,6 proc., z kolei 43,4 proc. badanych stwierdziło, że internet jest dla nich przestrzenią zarówno publiczną jak i prywatną, 12,3 proc. uznało, że jest to raczej przestrzeń publiczna, 1,1 proc. stwierdziło, że jest to zdecydowanie przestrzeń prywatna, a 1 proc., że raczej prywatna.
Badacze pytali także użytkowników, jakie informacje na swój temat udostępnili w sieci. I tak, 76,7 proc. internautów udostępniło w internecie swój adres e-mail, niewiele mniej, czyli 76,1 proc. swoje imię, a 6. proc. swoje nazwisko. Zdjęcie udostępniło w sieci 60,9 proc. użytkowników a 55,1 proc. zostawiło w sieci swój numer telefonu. Z kolei 25,6 proc. internautów zostawiło w sieci informacje o swoich cechach fizycznych, a 21,7 proc. opis swojego wyglądu. Z kolei 17,5 proc. zostawiło w sieci informacje o swoich przyzwyczajeniach, a 13,9 proc. numer PESEL. Informacje o wysokości swoich zarobków zostawiło w sieci 12 proc.
Internauci pytani byli również o sposoby, jakie stosują, aby zabezpieczyć swoją prywatność w internecie. Na pierwszym miejscu znalazły się programy antywirusowe (72,9 proc.), na drugim miejscu, jako metodę ochrony prywatności wymienili usuwanie z przeglądarki historii dotyczącej odwiedzanych stron internetowych (38,9 proc.), a na trzecim stosowanie ustawień w profilach na serwisach społecznościowych (38,8 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się korzystanie z pseudonimów (38,6 proc.), wykorzystywanie programów blokujących śledzenie (24,8 proc.), kasowanie plików cookies (23,4 proc.), nie umieszczanie zdjęć w sieci (20,8 proc.) i przeglądanie sieci, wykorzystując w przeglądarkach tzw. tryb incognito(1. proc.).
Z badań wynika także, że tylko 1. proc. internautów czyta regularnie regulaminy czy informacje o polityce prywatności dotyczące odwiedzanych stron, 31 proc. robi to czasami, 27 proc. czyta takie dokumenty rzadko, a 18 proc. nie robi tego nigdy.
Badani użytkownicy pytani byli także czy ich zdaniem serwisy internetowe zbierają informację o zachowaniach internatów. 59,6 proc. internatów stwierdziło, że serwisy internetowe zbierają takie informacje o tym, co robią w internecie, 6,8 proc., że nie robią tego, a 33,6 proc. nie potrafiła na to pytanie odpowiedzieć.
Osoby, które stwierdziły, że serwisy internetowe zbierają o nich informacje wypowiadały się na temat, czemu takie informacje mogą służyć. I tak 2. proc. stwierdziło, że informacje zbierane są w celach reklamowych, 13 proc. w celach sprzedaży produktów i usług, 11 proc., że w celach marketingowych, a 7 proc. że w celach statystycznych i badawczych. Takie powody jak kontrola, wiedza o użytkownikach i przetwarzanie danych wymieniło 5 proc. użytkowników.
Dla badanych internautów tym, co najbardziej narusza granice ich prywatności jest telefon od sprzedawcy (48,1 proc.), następnie reklamy w SMS-ach i MMS-ach (39,2 proc.), reklama w internecie (27,7 proc.), kamery w miejscach publicznych (26,3 proc.), reklama w poczcie tradycyjnej (24,3 proc.), reklama w telewizji (22,2 proc.). Najmniej granice prywatności przekraczają - zdaniem badanych internautów - reklama radiowa (9,3 proc.) i reklama w prasie (8,4 proc.).
- proc. badanych użytkowników internetu zadeklarowało, że wie, czym są pliki cookies, a 60 proc. spotkało się z akcją informacyjną dotyczącą tematu cookies. Internauci, którzy spotkali się z informacją dotyczącą plików cookies, pytani byli także o znaczenie, jakie dla nich miała akcja informacyjna dotycząca plików cookies. I tak za ważną uznało ją 6,1 proc., za raczej ważną 16,7 proc., 23,3 proc. stwierdziło, że raczej to nie jest dla nich ważna sprawa, a 15,6 proc. określiło zdecydowanie jako nieważną informację dotyczącą plików cookies.
Badanie "Prywatność w sieci, komunikacja marketingowa online z perspektywy internautów" przeprowadzono w okresie od 2. maja do 7 czerwca 2013 roku. Ankiety wypełniło 4573 użytkowników internetu. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów w wieku 15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci, wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania internautów oraz częstotliwości korzystania z sieci.