ChatGPT lepszy od lekarzy. Na pewno pod kątem empatii
ChatGPT może być bardziej empatyczny od człowieka? Z przeprowadzonych badań wynika, że w znacznej większości odpowiedzi udzielane przez sztuczną inteligencję zostały uznane za bardziej empatyczne, niż te, które pacjenci otrzymali od lekarzy.
Sztuczna inteligencja rozwija się na tyle szybko, że niektórym aż trudno w to uwierzyć. Każdy z nas może się przekonać, na ile użyteczne mogą być informacje, których udziela ChatGPT. Okazuje się jednak, że jest to narzędzie, które nie tylko potrafi podzielić się z użytkownikami danymi czy informacjami, ale także wie, w jaki sposób należy to robić.
Zdaniem naukowców prowadzenie "empatycznej" konwersacji z pacjentem to obszar, gdzie sztuczna inteligencja, czyli w tym wypadku algorytm generujący zdania, może się sprawdzić lepiej od samych lekarzy. Choć trudno w to uwierzyć, wyniki badań zdają się potwierdzać tę tezę.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W badaniach porównano pisemne odpowiedzi lekarzy na zapytania pacjentów z odpowiedziami udzielanymi przez ChatGPT. Odpowiedzi oceniane były przez panel ekspertów, profesjonalistów w zakresie służby zdrowia.
W 79 proc. przypadków preferowali oni odpowiedzi, których udzielał ChatGPT, uznając je za lepsze jakościowo i bardziej empatyczne – informuje zespół naukowców, który pracował pod kierunkiem Johna W. Ayersa z Qualcomm Institute przy University of California w San Diego (USA).
Być może obecnie SI nie może zastąpić lekarzy, ale może ich wesprzeć. Naukowcy podjęli badania, chcąc przyjrzeć się możliwości wprzęgnięcia sztucznej inteligencji jako pomocnika lekarzy do kontaktów z pacjentami.
- ChatGPT mógłby zdać egzamin z medycyny, ale bezpośrednie odpowiadanie na pytania pacjentów, w sposób dokładny i empatyczny, to osobna sprawa - wyjaśnia współautor badań, Davey Smith z University of California w San Diego.
Naukowcy analizowali wpisy pacjentów i lekarzy na portalach medycznych, m.in. na amerykańskim portalu AskDocs. Następnie te same pytania zadali sztucznej inteligencji.
Eksperci, którzy oceniali posty, nie wiedzieli, które z nich napisali lekarze, a które wygenerował ChatGPT. Oceniali posty pod względem jakości informacji oraz empatii.
Okazało się, że na prawie 200 przypadków w 79 proc. pierwszeństwo przyznano sztucznej inteligencji. Wyniki nie pozostawiają więc wątpliwości - ChatGPT potrafi komunikować się w sposób empatyczny.