Banki ostrzegają. Dzwonią i udają pracowników. Posłuchanie ich może się źle skończyć
Nowe oszustwo jest naprawdę groźne. Przestępcy chcą wyłudzić kod, który pozwoli po cichu wyczyścić całe konto.
30.08.2019 11:03
"Ostrzegamy przed atakiem mającym na celu pozyskanie przez przestępców kodu do utworzenia odbiorcy zaufanego w bankowości elektronicznej. Atakujący podszywają się pod numer infolinii banku i nachalnie proszą o kod SMS" - pisze CERT Polska na swoim twitterowym profilu.
Najpierw o sprawie poinformował Idea Bank. Podobne ostrzeżenie wystosował też Getin Bank.
Oszustwo jest wyjątkowo groźne, bo przestępcy podszywają się pod numery infolinii. Jak to możliwe, że wykorzystują podobne numery?
- Niestety telefonia GSM umożliwia podszycie się pod dowolny numer telefonu (tzw. spoofing). Przestępcy wykorzystują do tego celu wyspecjalizowane serwisy - wyjaśniają specjaliści z CERT Polska.
Jeżeli przestępcy próbują wyłudzić kod SMS i dodać swój rachunek do zaufanych odbiorców, to najprawdopodobniej oznacza, że już zdążyli włamać się na konto. I znają hasło oraz login do banku. Jeśli więc otrzymacie takie nietypowe połączenie, jak najszybciej zgłoście sprawę do banku.
Warto pamiętać, że banki - oraz inne instytucje: operatorzy czy firmy finansowe - nigdy nie proszą o podanie poufnych danych (jak hasło czy kod SMS) w rozmowie telefonicznej czy mailu.
Blik - oszustwo. Alior Bank ostrzega
Wciąż "modne" jest oszustwo metodą "na Blika". Na łamach WP Tech czy dobreprogramy.pl opisywaliśmy już sposób działania przestępców. Niestety zagrożenie ciągle jest aktywne. Przed kolejną falą ostrzega m.in. Alior Bank.