Telewizja wpływa na jakość snu. Ale inaczej niż dotychczas myśleliśmy

Telewizja wpływa na jakość snu. Ale inaczej niż dotychczas myśleliśmy16.02.2022 20:43
Źródło zdjęć: © Getty Images | demaerre

Czas spędzony na oglądaniu telewizji, graniu w gry wideo lub słuchaniu muzyki i podcastów tuż przed pójściem spać może nie być tak zły dla ciebie, jak myślisz. Nowe badania wykazały, że niektórzy ludzie mogą doświadczyć lepszego snu, korzystając z mediów przed pójściem spać.

Najnowsze badanie opublikowane w Journal of Sleep Research obaliło powszechne przekonanie, że patrzenie na ekran przed pójściem spać zaburza jakość lub czas trwania snu. Naukowcy z Uniwersytetu w Buffalo wykazali, że niektórzy ludzie mogą faktycznie lepiej wypocząć, oglądając coś przed snem, w zależności od tego, jak korzystają z określonych urządzeń cyfrowych.

Badania objęły 58 dorosłych osób, które samodzielne raportowały korzystania z mediów na godzinę przed pójściem spać każdej nocy. Uczestnicy zgłaszali m.in.:

  • rodzaj mediów, z których korzystali (telewizja, podcast, książka, itp.),
  • gdzie z nich korzystali (w łóżku czy w salonie)
  • czy korzystali z nich wielozadaniowo (np. przeglądali telefon podczas oglądania telewizji).

Naukowcy przeszkolili również uczestników badania do korzystania w domu z urządzenia do elektroencefalografii (EEG). Umożliwiło to bardziej szczegółowy wgląd w jakość snu, w przeciwieństwie do wielu wcześniejszych badań, które opierały się na samodzielnie zgłaszanych pomiarach snu.

Współautorka badania, dr Lindsay Hahn wyjaśniła, że głównym celem tego konkretnego badania było sprawdzenie, jak różne rodzaje tradycyjnych mediów wpływają na sen. Tak więc, zamiast przyglądać się aktywnemu zaangażowaniu w urządzenia, badanie to skupiało się na tym, czy pasywne oglądanie lub słuchanie czegoś bezpośrednio przed snem zaburza jego jakość.

"Celowo przyjrzeliśmy się tylko temu, co można nazwać 'mediami rozrywkowymi'" – powiedziała Hahn. "Mimo że media społecznościowe cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno w kręgach badawczych, jak i w kulturze popularnej, amerykańskie badania wykorzystania czasu pokazują, że ludzie nadal spędzają go w znacznym stopniu z telewizją, muzyką i książkami.

Wyniki były zaskakujące. Naukowcy odkryli, że korzystanie z mediów na godzinę przed pójściem spać nie miało negatywnego wpływu na jakość snu (mierzoną na podstawie odczytów EEG śledzących całkowity czas w fazie REM i głębokim śnie). Co więcej, naukowcy zauważyli, że całkowity czas snu został faktycznie poprawiony dzięki użyciu mediów przed wskoczeniem pod kołdrę. Hahn podkreśla jednak, że sen można poprawić lub pogorszyć w zależności od rodzaju wykorzystania mediów.

"Odkryliśmy, że korzystanie z mediów tuż przed zaśnięciem wiąże się z wcześniejszą porą zasypiania i dłuższym całkowitym czasem snu, o ile czas korzystania z nich jest stosunkowo krótki i nie wykonujesz wielu zadań jednocześnie, takich jak pisanie SMS-ów lub jednoczesne przewijanie mediów społecznościowych – wyjaśnia Hahn. "Oglądanie serwisu streamingowego lub słuchanie podcastu przed snem może służyć jako pasywna, uspokajająca aktywność, która poprawia aspekty twojego snu" – dodaje.

Wyniki sugerują, że korzystanie z mediów na godzinę przed snem było związane z wcześniejszym pójściem do łóżka i większą ilością snu. Jednak pozytywne efekty znikały, gdy uczestnicy spędzali zbyt dużo czasu na korzystaniu z mediów lub wykonywali wiele zadań jednocześnie. Badacze podkreślają jednak, że przy zachowaniu krótkich sesji jest mało prawdopodobne, że doświadczymy jakichkolwiek negatywnych skutków w swoim śnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.