Jak kupować online? Bezpieczne zakupy w internecie – o czym należy pamiętać

Jak kupować online? Bezpieczne zakupy w internecie – o czym należy pamiętać21.03.2020 16:15
Źródło zdjęć: © Fotolia

Chociaż coraz więcej osób kupuje w sieci, a firmy chętnie otwierają się na tę formę współpracy, to wciąż są osoby, którym ciężko się przekonać do tego typu usługi. Oszuści często wykorzystują brak wiedzy kupujących, a to może skończyć się poważnymi konsekwencjami. Jak zrobić bezpieczne zakupy online? Podpowiadamy.

Z powodu epidemii koronawirusa, wywołującego COVID-19, zaleca się pozostawanie w domu i unikania dużych skupisk ludzi. Zwłaszcza osoby starsze powinny przestrzegać zaleceń, ponieważ są najbardziej narażone. Na szczęście alternatywą dla codziennych zakupów coraz częściej stają się zakupy online, które są łatwe i bezpieczne.

Co i gdzie kupować w sieci?

Zakupy online mogą kojarzyć się przede wszystkim z aukcjami internetowymi, czy zamawianiem towaru z drugiego końca świata. Jednak internet to również dobre miejsce do robienia codziennych zakupów. Nie wiemy jeszcze, jak długo będą utrzymywane zalecenia zapobiegające rozprzestrzenianiu się koronawirusa z Wuhan. Dlatego warto zapoznać się z możliwościami, jakie oferują sklepy online.

Najpopularniejszą platformą zakupową internetową w Polsce jest Allegro, które zaczynało swoją działalność jako serwis aukcyjny. Dzisiaj swoje towary wystawia tam wiele sklepów, dzięki czemu możemy porównać ceny produktów u różnych sprzedawców. Na Allegro z łatwością kupimy ubrania, książki, rzeczy związane z hobby, ale również elektronikę, meble, zabawki, gry i wiele innych.

Dla osób, które do tej pory nie miały styczności z handlem przez internet, może być zaskakujące, jak łatwo jest poruszać się po wirtualnych sklepach popularnych dyskontów i supermarketów. Swoje usługi w ten sposób oferują m.in. Carrefour, TESCO, Lidl czy Auchan. Z łatwością kupimy tam te same rzeczy, co w stacjonarnych sklepach, w tym żywność czy produkty higieniczne.

Poza tym w sieci znajdziemy wiele sklepów internetowych, które specjalizują się w dostawie świeżych produktów oraz towarów codziennego użytku. Często ceny w nich mogą być konkurencyjne w stosunku do tych oferowanych przez cyfrowe sklepy dużych marek. Bez trudu można znaleźć te sklepy wpisując w wyszukiwarce internetowej "zakupy spożywcze online" lub pokrewne zapytania.

Jeżeli jesteście przywiązani do marki lub sklepu, warto poszukać jego internetowego odpowiednika. W ostatnich latach coraz więcej marek otwiera się na sprzedaż internetową, w tym IKEA, E. Leclerc, CCC oraz wiele sklepów z ubraniami.

Zobacz też: Pierwsze kroki z Asystentem Google

Jak kupować w sieci?

Kupowanie w sieci jest naprawdę proste. Chociaż w poszczególnych sklepach może wyglądać to nieco inaczej, to podstawowe zasady są takie same:

  • Wchodzimy na stronę sklepu i przeglądamy ofertę;
  • Interesujące nas produkty dodajemy do koszyka – wybieramy też ich ilość czy podstawowe parametry, np. rozmiar w przypadku ubrań, czy wagę w przypadku warzyw i owoców;
  • Wybieramy formę płatności oraz dostawę.

Kupując w sklepie internetowym zazwyczaj warto jest założyć konto klienta. Niektóre sklepy nawet tego wymagają, by w ogóle zrealizować zamówienie. Założenie konta jest darmowe, ale wymaga od nas podania podstawowych danych – imienia, nazwiska, danych kontaktowych – oraz wyrażenie zgody na przetwarzanie ich przez sklep w związku z RODO.

Konto klienta umożliwia łatwiejsze śledzenie zamówienia oraz wgląd do historii naszych poprzednich zakupów w danym sklepie. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami, sklep nie może udostępniać innym podmiotom naszych danych, chyba że wyrazimy na to zgodę. Firma ma również obowiązek zapewnić bezpieczeństwo naszych danych osobowych i może je wykorzystywać jedynie w celach realizacji zamówienia, chyba że wyrazimy dodatkową zgodę, np. na marketing elektroniczny.

Płatności i dostawa

Jak zapłacić za zakupy robione przez internet? Do wyboru zazwyczaj mamy kilka opcji, wśród których najpopularniejsze to płatność gotówkę lub kartą przy odbiorze zakupionych towarów. Jeśli chcemy zapłacić za towar z góry (np. by uniknąć bezpośredniego kontaktu z dostawcą) możemy zdecydować się na płatność przelewem online, BLIK-iem lub kartą kredytową czy debetową.

Większość sklepów oferuje dostawę zakupów za pośrednictwem kuriera – własnego lub z firmy zewnętrznej – pod wskazany adres. W przypadku zakupów spożywczych możemy również zamówić dostawę do Coolomatu (specjalnych automatów przypominających skrytki pocztowe, ale zapewniające bezpieczne warunki do przechowywania żywności).

Dużą popularnością cieszą się również dostawy do Paczkomatu, dzięki czemu nie musimy czekać na kuriera czy listonosza, a zakupy można odebrać wtedy, kiedy jest nam wygodnie. Coraz więcej firm oferuje też dostawę do Punktu Odbioru – do placówki Poczty Polskiej, sklepów sieci Żabka czy na stacji benzynowej. Nierzadko możemy również odebrać zakupione towary w sklepie, dzięki czemu nie musimy płacić za dostawę.

Bezpieczne zakupy online

  • Sprawdzaj konkretnego sprzedawcę lub wybieraj zaufane, duże sklepy – zawsze możesz sprawdzić NIP lub KRS danej firmy;
  • Płać tylko za to, co kupujesz i sprawdź, kiedy najpóźniej towar może do ciebie dotrzeć;
  • Zwracaj uwagę na informacje o ochronie danych osobowych;
  • Uważaj na oszustów – dokładnie czytaj wiadomości, zwracaj uwagę na adresy mailowe czy numery telefonów, z których przychodzą, jeśli masz wątpliwości nie klikaj w żadne linki;
  • Nie podawaj swoich danych logowania do bankowości mobilnej obcym stronom, a do sklepów loguj się wyłącznie z ich oficjalnych stron;
  • Korzystaj z bezpiecznych metod płatności;
  • Zachowuj maile i potwierdzenia zakupów od internetowych sprzedawców – są podstawą do zwrotu, wymiany towaru lub podjęcia innych działań, w razie gdyby sklep lub sprzedający nie wywiązał się z umowy;
  • Pamiętaj o prawach konsumenta i możliwości zwrotu zamówionego towaru bez podawania przyczyny w terminie do 14 dni od otrzymania zamówienia.

Zakupy online to doskonała alternatywa, zwłaszcza w obecnie panującej sytuacji i niebezpieczeństwie związanym z zakażeniem SARS-CoV-2. Takie zakupy będą ułatwieniem też dla osób, którym wiek czy stan zdrowia nie pozwala na robienie większych zakupów, np. spożywczych. Dzięki usługom dostawy (często bezpłatnej) do domu, możemy łatwiej zamówić np. środki czystości, kilka zgrzewek wody czy dodatkowe kilogramy jedzenia.

Oczywiście tego typu usługi są ułatwieniem nie tylko w realizacji codziennych czy cotygodniowych sprawunków. Zamawianie mebli, sprzętów, a nawet rzeczy dla zwierząt może być, dzięki usługom internetowym o wiele łatwiejsze. Upominamy jednak, aby zawsze pamiętać o podstawowych zasadach bezpiecznych zakupów online i zawsze zamawiać towary ze sprawdzonych sklepów czy serwisów.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.