Haubica 2S43 Małwa. Nowa broń dla rosyjskiej armii

Haubica 2S43 Małwa. Nowa broń dla rosyjskiej armii01.08.2023 20:21
Haubica 2S43 Małwa
Źródło zdjęć: © Mil.ru

Dobiegły końca testy rosyjskiej haubicy samobieżnej 2S43 Małwa, przypominającej nieco wyglądem i koncepcją polską, prototypową haubicę Kryl. Lekki i mobilny system artyleryjski kalibru 152 mm jest już – zdaniem źródeł rosyjskich – gotowy do dostarczenia do rosyjskich jednostek artylerii. Czym jest 2S43 Małwa i jakie są możliwości tej broni?

2S43 Małwa to opracowana w Rosji, samobieżna haubica. W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli rosyjskiej artylerii, Małwa jest umieszczona na podwoziu kołowym, co zapewnia systemowi wysoką mobilność, ale także niższe koszty produkcji i eksploatacji.

Z tego względu 2S43 Małwa to – jak na rosyjską armię – system rewolucyjny. Zamiast na gąsienicowym podwoziu, jak w przypadku haubic 2S1 Goździk, 2S3 Akacja czy 2S19 Msta-S, Małwa korzysta z podwozia wojskowego samochodu ciężarowego BAZ-6010-027 8×8.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rosyjska artyleria przyszłości

W jego tylnej części znajduje się haubica 2A64 kalibru 152 mm z lufą o długości 47 kalibrów i magazynem mieszczącym 30 sztuk amunicji i – prawdopodobnie – automatem ładowania, zapewniającym szybkostrzelność na poziomie 7-8 strzałów na minutę.

Załogę haubicy stanowi pięć osób, a zasięg ognia sięga 25 km przy strzelaniu standardową amunicją. Zastosowanie pocisków z gazogeneratorem zwiększa donośność do ok. 36 km, a planowane zastosowanie dłuższej lufy ma zapewnić Małwie możliwość prowadzenia ognia na 40 km, porównywalnie z systemami zachodnimi.

Lekkie, kołowe haubice na świecie

2S43 Małwa wpisuje się w trend konstruowania stosunkowo lekkich, mobilnych systemów artyleryjskich, których głównym atutem jest mobilność, zarówno w wymiarze taktycznym, jak i strategicznym (możliwość przemieszczania np. w ładowni samolotu transportowego).

Przykładem takiego sprzętu jest francuska haubica CAESAR, izraelska ATMOS, ukraińska Bogdana czy polska, prototypowa haubica Kryl. Ta ostatnia, projektowana niezależnie od gąsienicowego Kraba, była projektowana z uwzględnieniem wymogu transportowania droga lotniczą.

Z czasem wymagania wobec takiego sprzętu uległy jednak zmianie i dalszy rozwój Kryla został zatrzymany. Według informacji z 2021 roku MON nie rezygnuje jednak z pomysłu pozyskania dla Wojska Polskiego samobieżnych haubic na kołowych podwoziach.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.