Black Friday i Cyber Monday 2020. UOKiK przypomina o prawach konsumenta w sieci

Black Friday i Cyber Monday 2020. UOKiK przypomina o prawach konsumenta w sieci27.11.2020 11:00
Cyber Monday 2020 i Black Friday 2020 już wkrótce
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

UOKiK po raz kolejny przypomina o nieuczciwych praktykach, które niestety są nagminne przy okazji Black Friday i Cyber Monday. Na co zwrócić uwagę i jakie mamy prawa, gdy kupujemy przez internet?

Chociaż Czarny Piątek 2020 oficjalnie ma miejsce 27 listopada, to sklepy już od kilku tygodni kuszą różnymi ofertami. W tym roku Black Friday nie będzie miał takiego rozmachu, ponieważ w związku z pandemią koronawirusa, galerie handlowe będą otwarte dopiero od 28 listopada. Jednak zarówno w Black Friday, jak i w Cyber Monday w sieci czeka na nas wiele promocji. UOKiK podkreśla: "nie dajmy się im oszukać". 

Nadużycia w Black Friday i Cyber Monday

- Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji. Stanowią one ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości - podaje UOKiK. Do najczęstszych problemów należą:

  • żonglerka cenami, czyli praktyka polegająca na podnoszeniu ceny produktu na kilka dni przed Black Friday i obniżanie jej w odpowiednim dniu, by stworzyć pozory atrakcyjnej oferty;
  • niejasne komunikaty, np. zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych produktów, po czym okazuje się, że promocja dotyczy wąskiej oferty lub wybranej marki;
  • anulowanie zamówień i podawanie jako przyczyny "błędu systemu"; towar później dostępny jest ponownie, ale po wyższej cenie;
  • niejasne naliczanie rabatów, np. brak informacji, że rabat doliczany jest za wybrane produkty lub od innej, nieokreślonej "ceny sugerowanej". 

- Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych, aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego - wyjaśnił prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów - dodaje. 

Zobacz też: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Prawa konsumenta w internecie

O prawach konsumentów, którzy decydują się na e-zakupy pisaliśmy więcej w poprzednim tekście, ale warto przypomnieć o tych podstawowych. Należą do nich prawo do reklamacji towaru, takie samo, jak przy zakupach w sklepach stacjonarnych. Dodatkowo niemal zawsze możemy zwrócić towar zakupiony przez internet w ciągu 14 dni, jeśli nie nosi on śladów użycia. Nie musimy przy tym podawać przyczyny zwrotu.

- Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje). Kupujesz w sklepie stacjonarnym? Zwrot będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy - podkreśla UOKiK. 

Towary kupione przez internet, których nie możemy zwracać, to: świeże jedzenie i artykuły spożywce o krótkim terminie przydatności, rzeczy wyprodukowane na zamówienie (np. grawerowane), odpakowane płyty z filmami, grami, muzyką oraz bilety na koncerty i wydarzenia. 

- Bądź szczególnie ostrożny przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier - mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Zwróć uwagę na kwestię płatności za tego typu usługi - często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków - podkreśla UOKiK.

Warto również przypominać o prawach wynikających z rękojmi. "Przez 2 lata w przypadku wystąpienia wady możesz żądać naprawy lub wymiany produktu, a w niektórych przypadkach także zwrotu pieniędzy", wyjaśnia UOKiK. Należy też dodać, że prawa konsumenta kupującego w sieci są takie same w całej UE. W związku z tym należy szczególnie uważać, sprowadzając towar, np. z Azji. 

Co zrobić, jeżeli damy się oszukać i sprzedawca nie chce nam zwrócić pieniędzy? W takim wypadku mamy kilka możliwości, w tym złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze, przypomina UOKiK. Bezpłatną pomoc prawną można otrzymać, zgłaszając się na Infolinię Konsumencką lub do Konsumenckiego Centrum E-porad. Więcej informacji znajdziecie na stronie UOKiK

Zobacz też nasze inne poradniki i przegląd promocji z okazji Black Friday 2020Cyber Monday.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.