Afery uderzyły w Facebooka. Co czwarty Amerykanin skasował aplikację

Afery uderzyły w Facebooka. Co czwarty Amerykanin skasował aplikację10.09.2018 15:58
Źródło zdjęć: © East News | Michael Macor

"Kasuję konto na Facebooku!" - w sieci nie brakowało takich deklaracji, ale nikt nie traktował ich poważnie. Tymczasem wielu Amerykanów słowa dotrzymało.

To dane z raportu Pew Research Center. Z analizy wynika, że w ciągu ostatniego roku 26 proc. Amerykanów usunęło aplikację Facebooka ze swojego telefonu. Wynik ten jest więc dużo większy, niż po badaniach przeprowadzonych zaraz po wybuchu afery z Cambridge Analytica. Wówczas 17 proc. respondentów usunęło ze swoich telefonów facebookowe aplikacje, a 9 proc. pousuwało wszystkie konta

Przypomnijmy: firma Cambridge Analytica stworzyła wirtualne profile polityczne i społeczne ponad 87 mln Amerykanom. W jaki sposób? Dzięki Facebookowi. Wykorzystali do tego dane z aplikacji quizowej, która legalnie ściągała informacje o swoich użytkownikach. Później okazało się, że program ściągał także dane niczego nie świadomych znajomych chętnych na quiz graczy.

Pokłosie tej afery widzimy w wynikach badań Pew Research Center. Aż 54 proc. ankietowanych - 4 tys. użytkowników serwisu - przyznało, że w ciągu ostatniego roku zmieniło ustawienia związane z prywatnością. Wygląda więc na to, że Łukasz Michalik miał rację, pisząc w swoim tekście opublikowanym na WP Tech, że afera Cambridge Analytica to najlepsze, co mogło nas spotkać:

"Wyciągnęła na światło dzienne kilka niewygodnych, a istotnych faktów. Choć dla osób zainteresowanych tematem nie ma w nich nic nowego ani szokującego, to zyskała bardzo głośny oddźwięk w mediach. Dzięki temu o kwestiach związanych z prywatnością, przetwarzaniem danych i ich znaczeniem dla świata usłyszą wszyscy" - pisał Michalik.

Pytanie, czy nie jest to tylko chwilowy efekt "mody na prywatność". Po wybuchu afery w sieci bardzo szybko zaczęły pojawiać się polityczne quizy, w których użytkownicy sami dzielili się informacjami na swój temat.

Nie wiemy też, czy osoby, które zdecydowały się skasować aplikację, nie postanowiły po jakimś czasie do niej wrócić. Życie bez Facebooka jest możliwe, ale nie jest łatwe.

Jak sytuacja wygląda w Polsce? Z Facebooka rezygnują głównie ludzie młodzi. W ciągu roku Facebook stracił 18 proc. użytkowników w wieku od 13 do 17 lat. Czy to dlatego, że serwis stał się już niemodny i młodych przyciąga co innego, czy może rośnie nam świadome swojej prywatności pokolenie? Co także może być zasługą afery. Na tę drugą opcję wskazuje fakt, że coraz większą popularnością wśród młodych cieszą się programy, które zapewniają w sieci anonimowość.

Facebook w Polsce może i traci młodzież, ale za to przyciąga dorosłych. A przynajmniej tak wynikało z badań NapoleonCat. Wśród osób powyżej 35. roku życia Facebook zanotował dwucyfrowy wzrost. Łącznie zdobył 1,2 mln nowych użytkowników, co oznacza 8-procentowy wzrost rok do roku. W sumie z portalu korzysta ponad 16 mln Polaków powyżej 13 roku życia.

Co ciekawe, spadek popularności odnotowano w maju - a więc w okresie, kiedy o aferze z Cambridge Analytica wciąż było głośno. W maju 2017 roku Facebook miał znacznie więcej użytkowników niż w maju 2018. Czy był to tylko chwilowy kryzys? Niewykluczone, że oburzeni będą gniewać się na Facebooka krótko. Wszak w sieci wciąż nie ma realnej alternatywy dla społecznościowego giganta.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.