Amerykańskie czołgi i wozy opancerzone w Polsce

Amerykańskie czołgi i wozy opancerzone w Polsce
Źródło zdjęć: © AFP
Bolesław Breczko

W styczniu rozpoczyna się misja trzeciej brygadowej pancernej grupy bojowej armii USA w Polsce. W naszym kraju będzie stacjonować około 3500 osób i prawie półtora tysiąca pojazdów. Oto jaki sprzęt przyjeżdża do Polski.

1 / 5

Czołg M1A2 Abrams

Obraz
© PAP | Valda Kalnina

Czołg M1 Abrams to amerykański czołg podstawowy trzeciej generacji. Produkowany od lat osiemdziesiątych, jest głównym pojazdem wojsk pancernych. Armia USA oraz Piechota Morska USA dysponują w sumie około 8 tysiącami czołgów M1 Abrams w różnych wersjach. Do Polski trafią pojazdy w najnowszej wersji M1A2.

Poniżej wyładowywanie w Polsce czołgu M1A2 Abrams, należącego do 68 regimentu pancernego.

Główną bronią Abramsa jest gładkolufowe, 120-milimetrowe działo M256, zaprojektowane przez niemiecką spółkę Rheinmetall, które montowane jest też na slużących w Wojsku Polskim czołgach Leopard 2. Abramsy mogą strzelać różnorodną amunicją, w tym pociskami z rdzeniem ze zubożonego uranu do zwalczania czołgów przeciwnika, a także pociskami przeciwpiechotnymi, które rażą duży obszar wolframowymi kulkami. Amerykańskie czołgi mogą strzelać na odległość do 2 kilometrów z częstotliwością 9 strzałów/min.

Oprócz działa głównego czołgi M1A2 Abrams są wyposażone też w: karabin kalibru 12,7 mm (obsługiwany przez dowódcę, także bez wychodzenia z kabiny), karabin kalibru 7,62 mm (obsługiwany przez ładowniczego), karabin kalibru 7,62 sprzężony z działem głównyn (obsługiwany przez działonowego).

Załogę czołgu M1A2 Abrams chorni pancerz, w którego skład wchodzą płyty ze zubożonego uranu, co zwiększa wytrzymałość przeciwko pociskom podkalibrowym. Dodatkowo w trakcie walk w mieście na burtach czołgu może być zainstalowany pancerz reaktywny.

Czołg napędzany jest 1500-konnym, turbowałowym silnikiem Avco Lycoming AGT-1500C. Dzięki niemu M1A2 może rozpędzić się na drodze utwardzonej do 67 km/h i 48 km/h w terenie. Silnik może pracować na oleju napędowym, kerozynie, paliwie rakietowym, niskooktanowej benzynie, a nawet na wysokoprocentowym alkoholu.

Pierwszym testem bojowym czołgu M1 Abrams była I wojna w Zatoce Perskiej i operacja "Pustynna Burza", a następnie wojny w Iraku i Afganistanie. W trakcie wojony w Iraku w 2003 roku jeden amerykański M1A1 Abrams zniszczył 7 irackich czołgów T-72.

2 / 5

Haubica samobieżna M109 Paladin

Obraz
© Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY | Spc. Gregory Gieske

M109 Paladin to samobieżna haubica kalibru 155 mm amerykańskiej produkcji z lat 60. ubiegłego wieku. Od czasu jej pierwszej prezentacji haubica M109 przeszła wiele modernizacji i do dziś służy w armiach wielu państw. Wersja M109A6 Paladin wyposażona jest w nowoczesne systemy celowania, łączności i nawigacji, i może oddać celny strzał już 30 sekund od zatrzymania się z pełnego ruchu. Załogę Paladina stanowi czterech, zamiast sześciu żołnierzy: dowódca, kierowcya, działonowy i ładowniczy.

Skuteczny zasięg rażenia M109 Paladin to 18 kilometrów przy wykorzystaniu standardowej amunicji i 30 kilometrów przy wykorzystaniu amunicji wspomaganej silnikiem rakietowym. Działo może strzelać z maksymalną częstotliwością 4 strzałow/min. W ładowni Paladinów mieści się 39 sztuk amunicji.

3 / 5

Wóz bojowy Bradley

Obraz
© Wikimedia Commons - Uznanie Autorstwa CC BY | Shane A. Cuomo

Bradley Fighting Vehicle (BFV) to gąsienicowy wóz bojowy zdolny do przewożenia do 6 żołnierzy piechoty. Głównym uzbrojeniem Bradleya jest 25-milimetrowe działo M242 o szybkostrzelności 200 strzałów/min. i zasięgu 2,5 kilometra. Pojazd jest też uzbrojony w 2 rakiety przeciwpancerne naprowadzane za pomocą rozwijanego kabla i karabin maszynowy kalibru 7,62 mm.

Opancerzenie Bradleya chroni załogę przed ogniem karabinowym, a po zainstalowaniu wzmocnień także przeciwko pociskom przeciwpancernym. Załogę stanowią trzy osoby: dowódca, kierowca oraz strzelec pokładowy, natomiast do przedziału osobowego może zmieścić się 6 uzbrojonych żołnierzy piechoty.

Bradleye brały udział w obydwu wojnach w Iraku, gdzie okazały się podatne na ataki radzieckimi pociskami RPG-7, a także na improwizowane ładunki wybuchowe IED. Jedynym użytkownikiem tych pojazdów, obok Stanów Zjednoczonych, jest Arabia Saudyjska.

4 / 5

Opancerzony transporter medyczny M113 AMEV

Obraz
© PAP | Carsten Koall

Historia opancerzonego transportera piechoty M113 sięga lat 60. i wojny w Wietnamie, gdzie był najczęściej używanym pojazdem pancernym. Dzięki zastosowaniu lekkiego pancerza wykonanego z aluminium M113 zapewniał ochronę przed pociskami z karabinów i jednocześnie był na tyle lekki, że mógł swobodnie operować w wietnamskiej dżungli. M113 zyskał przydomek "Zielony Smok", który nadali mu żołnierze Viet Congu.

Obecnie główna rolę bojowego wozu piechoty w Armii USA spełnia Bradley, ale M113 nadal są używane jako pojazdy wsparcia, inżynieryjne, medyczne, dowódcze i przenoszące broń, taką jak moździerze czy wyrzutnie rakiet przeciwpancernych TOW.

5 / 5

Samochody Humvee

Obraz
© PAP | Sojka Libor

HMMWV - bo tak nazywa się wojskowa wersja Hummera, to skrót od High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle (czyli wileofunkcyjny, mobilny pojazd kołowy). Z kolei od angielskiego skrótu powstała nazwa Humvee. Pojazd ten zastąpił oryginalnego jeepa i pełni obecnie wiele funkcji, dzięki kilkunastu różnym wersjom. Oprócz transportu żołnierzy, auta są wykorzystywane jako platformy broni automatycznej, artyleryjskiej, przeciwlotniczej, przeciwpancernej, pojazdy medyczne, pojazdy wsparcia lotniczego i inne. Humvee po raz pierwszy wziął udział w walce podczas konfliktu w Panamie w 1989 roku, a swoją popularność zdobył glównie podczas misji "Pustynna Burza" rok później. Humvee wykorzystywany jest też w armiach wielu państw świata, w tym polskiej.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (164)