Amerykańska pomoc dla Izraela. To uzupełnianie strat
Do Izraela zaczęły latać potężne samoloty Boeing C-17 Globemaster III. Pierwsze sztuki już wylądowały na lotnisku w Tel Awiw i przywiozły amerykańską pomoc wojskową. Oto co zostało już dostarczone.
19.10.2023 | aktual.: 17.01.2024 16:01
W sieci pojawiło się zdjęcie rozładunku samolotu transportowego Boeing C-17 Globemaster III na lotnisku w Tel Awiw. Ten zawierał samochody opancerzone MDT David, które zapewnią uzupełnienie dotychczasowych strat.
Warto zaznaczyć, że Izrael stracił część tych pojazdów w wyniku rajdu bojowników Hamasu z 7 października 2023 r, kiedy ci m.in. chwilowo zajęli bazę Sił Obronnych Izraela (IDF) w Nahal Oz.
Amerykański samochód opancerzony dla Izraela na podwoziu Toyoty lub Land Rovera
Na podkładzie samolotu Boeing C-17 Globemaster III znajdowały się samochody opancerzone MDT David, które są wykorzystywane przez IDF od 2006 r. Samochody zostały zakupione od amerykańskiej firmy MDT Armor Corporation ze względu na połączenie dobrej ochrony i niskich kosztów eksploatacji.
Idea firmy opiera się na wykorzystaniu podwozia samochodu cywilnego, którym w tym przypadku w zależności od serii produkcyjnej były Land Rover Defender bądź Toyota Land Cruiser. Następnie na podwozie mocowano specjalną opancerzoną i uszczelniona kabinę zapewniającą miejsce dla czterech, sześciu lub ośmiu żołnierzy w zależności od preferencji zamawiającego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Taka konstrukcja pozwala otrzymać pojazd wojskowy do celów patrolowych, którego naprawy w zasadzie może przeprowadzić każdy warsztat cywilny, co znacząco obniża koszty użytkowania.
Opancerzona kabina charakteryzuje się II klasą wedle normy STANAG 4569, czyli zapewnia ochronę przed standardowymi pociskami z amunicji kal. 5,56x45 mm NATO, 7,62x39 mm czy 7,62x51 mm NATO. Do tego pancerz jest w stanie przetrzymać przeciwpancerne pociski API BZ kal. 7,62x39 mm.
Ponadto jest ona uszczelniona co zapewnia ochronę przez bronią ABC (atomową, biologiczną i chemiczną) i z tyłu mamy trzecie drzwi ułatwiające desant żołnierzy z pojazdu. Ewentualnie do ewakuacji można też wykorzystać opcjonalny właz w dachu dostępny w przypadku wersji uzbrojonej.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski