Airbus A380 kończy 20 lat. To największy samolot pasażerski na świecie

20 lat temu od ziemi oderwał się największy samolot pasażerski, jaki kiedykolwiek zbudowano. Choć Airbus A380 zamiast zrewolucjonizować rynek lotniczy, okazał się finansową porażką. Stał się przy tym ponadczasowym symbolem technicznego wizjonerstwa i śmiałości w projektowaniu wielkich maszyn.

The Korean company Asiana Airlines expands its operations between Seoul and Barcelona with the arrival at El Prat airport of the Airbus A380 to replace the A350. In the photo, the arrival of an Airbus A380-841 in Barcelona, Spain, on September 14, 2024. (Photo by Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto via Getty Images)Airbus A380-800 - największy samolot pasażerski na świecie
Źródło zdjęć: © GETTY | NurPhoto
Łukasz Michalik

Pomysł, by zbudować nowy, wielki samolot pasażerski, zdolny do transkontynentalnych lotów z setkami pasażerów na pokładzie, nie jest nowy. Po sukcesie, jakim dla Boeinga okazał się model 747, prace nad podobnym samolotem rozpoczął także europejski koncern lotniczy Airbus.

Początkowo projekt powstawał we współpracy z głównym konkurentem, Boeingiem, w ramach programu VLCT (Very Large Commercial Transport – Bardzo Duży Transport Komercyjny), jednak drogi obu gigantów szybko się rozeszły. Efektem programu był – dla Boeinga – model 747-8, czyli Jumbo Jet z przedłużonym kadłubem i powiększonym "garbem".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?

Airbus skupił się na modelu określanym początkowo mianem A3XX, którego kilka konkurencyjnych projektów przedstawiły spółki wchodzące w skład koncernu. Własne propozycje przedstawiła hiszpańska CASA, British Aerospace czy francuski Aerospatiale.

Projekt najbliższy docelowej maszynie dostarczył jednak niemiecki Daimler Benz AeroSpace, który opracował dwupokładowy projekt samolotu A2000. To właśnie on stał się podstawą do dalszych prac nad europejskim latającym kolosem.

Zanim powstał A380

Było o co walczyć – szacunki z tamtego czasu mówiły o zapotrzebowaniu na 1750 maszyn o specyficznym przeznaczeniu. Ich zadaniem był transport rzesz pasażerów pomiędzy wielkimi portami lotniczymi – hubami, pełniącymi rolę centrów przesiadkowych.

Ewolucja wizji przekroju kadłuba A380
Ewolucja wizji przekroju kadłuba A380 © Airbus

Aby sprostać temu wymaganiu i jednym lotem przetransportować 600-800 osób, Airbus brał pod uwagę kilka różnych układów kadłuba – w tym tak niecodzienne, jak przypominające w przekroju położoną pionowo cyfrę "8" dwa połączone kadłuby samolotu A340. Ostatecznie zwyciężył konserwatywny projekt z pojedynczym, owalnym kadłubem, mieszczącym dwa pokłady pasażerskie.

Nowy, czterosilnikowy samolot projektowano w kilku wariantach:

  • Airbus A3XX-50 – skrócona wersja długodystansowa;
  • Airbus A3XX-100 – standardowy wariant pasażerski, który był produkowany;
  • Airbus A3XX-100F – wariant transportowy;
  • Airbus A3XX-200 – wariant przedłużony o pojemności 900 pasażerów.
Projektowane wersje przyszłego A380
Projektowane wersje przyszłego A380 © Airbus

Największy samolot pasażerski świata

Ostatecznie do produkcji skierowano tylko wariant A3XX-100, czyli obecny A380-800. Gabaryty samolotu, za sprawą których jest to największa maszyna pasażerska świata, nie są dziełem przypadku. To efekt standaryzacji narzuconej przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Dotyczy ona m.in. budowy płyt postojowych, dróg kołowania czy innej infrastruktury lotniskowej, i wielkości samolotów, jakie mogą być obsługiwane.

Klasy samolotów są określone literami alfabetu od A do F. W przypadku ostatniej – największej – maksymalna rozpiętość skrzydeł została określona na 80 metrów. Airbus A380-800 ma 79,8 m.

Porównanie sylwetek największych samolotów świata
Porównanie sylwetek największych samolotów świata - A380 na czerwono © Clem Tillier, Lic. CC BY-SA 2.5, Wikimedia Commons

Maszyna ma kadłub o długości 73 metrów, a jej statecznik wznosi się na wysokości 24 metrów – to mniej więcej siódme piętro budynku mieszkalnego. Napęd zapewniają cztery silniki Rolls-Royce Trent 900 albo Engine Alliance GP7000, a gotowy do lotu samolot waży 575 ton, z czego niemal 260 przypada na paliwo. Prędkość przelotowa tego giganta to ok 1040 km/h (Ma 0,85) na pułapie ok 11 km. Zasięg maszyny przekracza 15 tys. km.

Masowy transport i luksus

Projektowana, gigantyczna pojemność nowego samolotu nigdy nie została wykorzystana. Choć teoretycznie A380-800 można było skonfigurować z 853 miejscami na pokładach, linie lotnicze z całego świata zamawiały samoloty skonfigurowane inaczej – mieszczące ok 450-550 osób.

Schemat miejsc w A380 w konfiguracji 519-osobowej
Schemat miejsc w A380 w konfiguracji 519-osobowej © Lic. CC BY 1.0, S. Solberg J., Wikimedia Commons

Obok zwykłych miejsc o różnym poziomie komfortu, w niektórych konfiguracjach w A380 znalazły się także udogodnienia dla pasażerów oczekujących superluksusowych warunków, jak pojedyncze kabiny z łóżkami i łazienkami.

Błąd w projekcie

Airbus A380 okazał się technicznym sukcesem, jednak początki jego produkcji wiążą się z nietypowym problemem. Różne elementy samolotu były projektowane i produkowane w różnych miejscach, a przy montażu okazało się, że w dostarczonych częściach A380 nie pasuje do siebie okablowanie. Jak się okazało, było to wynikiem stosowania różnych wersji oprogramowania CATIA (computer-aided three-dimensional interactive application).

Przekrój kadłuba A380
Przekrój kadłuba A380 © Airbus

Gdy Niemcy i Hiszpanie pracowali na starszej, Brytyjczycy i Francuzi korzystali z nowszej wersji. W rezultacie okablowanie nie pasowało do siebie, a kilkunastocentymetrowa różnica – na pozór drobna – o rok opóźniła debiut samolotu.

Skomplikowana logistyka

Ostatecznie pierwszy A380 oderwał się od ziemi 27 kwietnia 2005 r., a w 2007 r. maszyna wykonała pierwszy lot komercyjny. Pomnik europejskiej inżynierii nie okazał się jednak finansowym sukcesem.

LOS ANGELES, CALIFORNIA - MARCH 12: A British Airways Airbus A380-841 taxis at Los Angeles International Airport before departing for London on May 5, 2024 in Los Angeles, California.  (Photo by Kevin Carter/Getty Images)
Airbus A380-800 - największy samolot pasażerski na świecie © GETTY | Kevin Carter

Na projekt i rozpoczęcie produkcji Airbus wydał ok. 25 mld euro. Proces montażu – podzielony pomiędzy cztery kraje – wymagał skomplikowanej logistyki i transportu elementów samolotu pomiędzy Niemcami, Francją, Hiszpanią i Wielką Brytanią.

Na potrzeby łańcucha logistycznego zbudowano specjalne barki, przebudowywano drogi i kanały, a elementy A380 były transportowane m.in. innym samolotem o wyjątkowym wyglądzie. Airbus Beluga swój nietypowy kształt zawdzięcza ogromnej ładowni, w której mieściły się części kadłuba A380.

TIANJIN, CHINA - OCTOBER 10: An Airbus Beluga (BelugaXL) freighter, world's strangest-looking airplane and one of the world's largest cargo planes, arrives at Tianjin Binhai International Airport on October 10, 2024 in Tianjin, China. This is Super Beluga's first-ever landing in China and its first mission outside Europe. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)
Airbus Beluga © GETTY | VCG

Ostateczny montaż odbywał się w Tuluzie, ale malowanie gotowych samolotów miało miejsce w Niemczech. Cała ta skomplikowana logistyka wiązała się z dodatkowymi kosztami, windującymi cenę gotowej maszyny do ok. 400 mln euro.

Pierwszy egzemplarz, którego cena sprzedaży pokryła koszty produkcji, został dostarczony do klienta dopiero w 2015 r., a producent założył (nadmiernie optymistycznie), że program budowy A380 zacznie się zwracać po sprzedaniu co najmniej 420 samolotów.

Zakończenie produkcji Airbusa A380

Planowana skala zamówień nigdy nie została osiągnięta. Było to efektem nie tylko ceny A380, ale także zmian na rynku przewozów pasażerskich. A380 należy do odchodzącej w przeszłość klasy pasażerskich samolotów z czterema silnikami.

The Korean company Asiana Airlines expands its operations between Seoul and Barcelona with the arrival at El Prat airport of the Airbus A380 to replace the A350. In the photo, the arrival of an Airbus A380-841 in Barcelona, Spain, on September 14, 2024. (Photo by Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto via Getty Images)
Airbus A380-800 - największy samolot pasażerski na świecie © GETTY | NurPhoto

Cegiełkę do ograniczenia zainteresowania takimi maszynami dołożyły nie tylko koszty eksploatacji, ale także międzynarodowe regulacje rynku lotniczego ETOPS, zwiększające możliwości wykorzystania dwusilnikowych samolotów. Gwoździem do trumny okazała się pandemia COVID-19, która na niemal dwa lata zamroziła międzynarodowy transport lotniczy.

Ostatecznie produkcja A380 zakończyła się w 2021 r., po wyprodukowaniu zaledwie 251 egzemplarzy.

Wybrane dla Ciebie

Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Dekada zmian. NATO wydaje na wojsko więcej niż reszta świata
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Już są nad Polską. Oto, z czym latają "dumy" mocarstwa UE
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Stare armaty z ery Stalina. Ukraińcy z powodzeniem strącają nimi drony
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Operacja "rura gazowa 2.0". Rosjanie próbują dalej swojej specjalności
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Wzmożona aktywność samolotów wojskowych nad Polską. Oto co to oznacza
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Rosyjskie drony nad Polską. Mocarstwo w odpowiedzi przysłało swoją "dumę"
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Dania wybrała. Ogromny sukces europejskiego konkurenta Patriota
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Misja NATO "Eastern Sentry". Luftwaffe wzmocni obecność w Polsce
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Czeskie śmigłowce Mi-171S na pomoc Polsce. Nikt inny w NATO nie ma takich maszyn
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Tak formują się planety. Odkrycie naukowców to potwierdza
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Mobilne laboratorium do pomiaru promieniowania. To nowa era w Polsce
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?
Czarne dziury pod lupą. Czy możemy zobaczyć ich eksplozję?