Agencje brandingowe 2017

Klienci wciąż nie wiedzą, na czym polega budowanie marki. Stawiają na długie procesy przetargowe, próbują rozliczać się za efekt, a potem przerzucać całą odpowiedzialność na agencje, bo branding to dla nich mniej więcej to samo, co reklama. Tymczasem zaczyna się on dużo, dużo wcześniej i nie może istnieć w oderwaniu od produktu. Czym jest "silna marka"? Po co inwestować w branding i jak robić to mądrze? O tym wszystkim piszemy w najnowszym raporcie Interaktywnie.com.

Obraz
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com

- Zdecydowana większość klientów nie wie na czym polega praca agencji brandingowej. Postrzega ją wyłącznie poprzez rezultat projektu
rozumiany bardzo prostolinijnie jako ładne logo lub fajne opakowania marki – twierdzi Sławek Kluziak, managing director SiebertHead.pl, brytyjskiej firmy brandingowej. - Stąd intencjonalnie chcą płacić tylko za rezultat.

Tyle tylko, że nie zawsze się tak da. Podstawą udanej współpracy z agencją brandingową jest dobrze rozpisany brief. Firma musi precyzyjnie zdefiniować swoje potrzeby. Jeśli ograniczają się one wyłącznie do jednego projektu, wymagającego kompetencji graficznych, ich koszt rzeczywiście nie musi być wielki. Zwykle jednak, a w momencie launchu nowej marki na rynku - zawsze, to za mało. Wtedy logo to jedynie jeden element, a właściwie wypadkowa pracy multidyscyplinarnego zespołu o silnym zapleczu strategicznym. Jego zadaniem jest bowiem opracowanie całej idei towarzyszącej produktowi a także planu jej realizacji.

- Pod kątem brandingowym, nadal niestety dość częstym błędem jest praca i skupienie się na jednym elemencie (np. projekcie logotypu). W praktyce branding to długotrwały i bardzo złożony proces, w którym warto zadbać m.in. o unikalność całej komunikacji. Projektowanie identyfikacji wizualnej jest pochodną tych pomysłów i ich kreatywną interpretacją. Zaczynanie od logotypu to pułapka, w którą bardzo łatwo wpaść - dodaje Martyna Kłosińska, account director z agencji Zjednoczenie.com.

Pułapek jest zresztą więcej. Bo ani dobry pomysł na produkt, który zresztą rzadko okazuje się tak świeży, jak wydaje się jego twórcom, ani dobry pomysł na jego wypozycjonowanie nie wystarczą. Branding to suma obu tych składników plus konsekwentna i spójna egzekucja zdefiniowanych wcześniej założeń. Dobra marka nie może istnieć w oderwaniu od produktu, a dobry produkt bez strategii brandingowej nie będzie wartościową marką.

No właśnie... Może więc nie warto skupiać się na tych subtelnościach i skoncentrować na jakości i cenie? Otóż nie. Inwestycja w budowanie marki po prostu się opłaca, o czym świadczą przykłady największych i najcenniejszych marek, których cena ostateczna nijak ma się do ceny komponentów. Kupując iPhone'a płacimy krocie nie za procesor, ekran czy baterię, tylko za markę, czyli obietnicę wysokiej jakości i ekskluzywności. Inna sprawa, że dobra marka wymaga ciągłej pracy i nawet Apple nie ma jej raz na zawsze.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇