adstandard: podsumowanie

adstandard: podsumowanie

04.06.2007 16:00, aktual.: 04.06.2007 16:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W pierwszym kwartale tego roku internet miał już 5% udział w rynku mediów, wynika ze wstępnych szacunków firmy Ekspert-Monitor zaprezentowanych na konferencji adstandard 2007. Swój pomysł na monitoring wydatków w internecie przedstawił również Gemius. Rafał Kudriawcew z Onetu opowiadał o internetowej reklamie wideo rozliczanej podobnie jak w klasycznej telewizji. O wyłaniających się możliwościach reklamy na blogach mówili przedstawiciele portalu Gazeta.pl. O tym jak przeprowadzić skuteczną kampanię wirusową opowiadali m.in. pracownicy agencji MRM Worldwide. Na konferencji można było zobaczyć również szereg case-studies kampanii interaktywnych. Prezentacji słuchało ponad 150 osób.

Monitoring mediów

Firma Ekspert-Monitor ropoczyna monitoring wydatków na reklamę internetową. Na razie pełne dane dostarczyła Grupa Onet.pl. Przyjmując, że portal Onet.pl odpowiada za 30% polskiego rynku reklamy online, możemy powiedzieć, że w I kwartale internet miał 5% udział w media-miksie, nie licząc wydatków na reklamę w wyszukiwarkach i Cost Per Action ( np. ofert kredytów bankowych w portalach ). Gdyby je uwzględnić to wydatki na online przekroczyłyby w I kwartale 6% udziałów w media-miksie.

Same wydatki na reklamę w Onecie wyniosły w I kwartale 57 mln zł, co stawia portal na podobnej pozycji co największych graczy na rynku mediów. Wydatki reklamowe w radiostacji RMF FM wyniosły w tym samym okresie 82 mln złotych, a w outdoorowym AMS - 63 mln zł. Jeśli wydatki na reklamę w internecie będą miały taką dynamikę jak dotychczas, to niebawem, być może już w 2008 r., prześcigną wydatki na radio.Ekspert-Monitor opiera swoje szacunki na danych dostarczanych od dużych graczy, informacje o wydatkach reklamowych będą niebawem podawać Agora i IDG a w niedalekiej przyszłości także inni.

Odrębny pomysł na monitoring ma Gemius, który swoje doświadczenie na tym polu zdobywał w Czechach działając wraz z firmą MediaReserach.

Jak mówił Marcin Pery z Gemiusa, badania takie jak Ekspert-Monitor nie uwzględniają długiego ogona - setek witryn, które indywidualnie dogadują się z reklamodawcami i które nie są w żaden sposób monitorowane. Badanie Gemiusa opiera się na trzech filarach: części deklaratywnej ( cenniki, deklaracje o kampaniach ), twardych danych ( bezpośredni pomiar efektywności ) oraz danych próbkowych ( "pajączek" zbierający dane ). Jednak wszystko wskazuje na to, że takie badanie nie pojawi się prędko, gdyż wymaga, by jak najwięcej wydawców udostępniło swoje dane. A choć udało się to w Czechach, to w Polsce na razie się nie zapowiada.

Mało znaną ofertę monitoringu - oglądalności reklamy internetowej - zaprezentowali przedstawiciele firmy Pentagon Research, która oferuje m.in. badania skuteczności kampanii oraz świadomości marki.

Reklama internetowa wczoraj

Konferencja rozpoczęła się od prezentacji Artura Gortycha z Artegence, który przedstawił na kilku przykładach ewolucję reklamy internetowej w Polsce. Od kampanii banerowej ( fundusz emerytalny EGO ), poprzez reklamę "niestandardową", o którą najczęściej ubiegają się klienci ( 3bit i odwrócna strona WP ), na reklamie WAP w komórkach kończąc.

...i dziś Inni rozmówcy skupili się raczej na tym co dzieje się w reklamie interaktywnej dzisiaj i co będzie się działo w najbliższej przyszłości. Na obszar reklamy interaktywnej wkracza coraz odważniej trend Web 2.0.

Doskonale widać to było na przykładzie kampanii POP, o której opowiadał Filip Hołowczyc z o2.pl. Internauci musieli nakręcić własny filmik reklamowy i umieścić w serwisie. Przed podobnym zadaniem stanęli konsumenci w kampanii Nike - Graj jak Ronaldinho - mieli nakręcić wideo, przedstawiające wykonywane przez nich triki piłkarskie, a internauci komentowali i głosowali na najlepsze klipy. Kolejna rzecz o której sporo się mówi to kampanie wirusowe. O tym jak skutecznie je przeprowadzić opowiadał Marcin Dworucha z MRM Worldwide. Naukowo analizując ( w oparciu o badania Uniwersytetu Warszawskiego ) w jaki sposób rozprzestrzenia się informacja w kampanii wirusowej, opowiadał również Krzysztof Łada z Gadu-Gadu. Generalnie przy większości prezentacji pojawiały się dwa słowa klucze: wideo i społeczności. Jednak samo wideo nie wystarczy, ważny jest przede wszystkim pomysł i "wciągnięcie" intenauty. Bardzo obrazowo przedstawił ten problem Michał Rutkowski z Tribal DDB, porównując polskie i zagraniczne kampanie
wykorzystujące wideo. Technologicznie nie mamy się czego wstydzić: klipy wideo są wysokiej jakości, strony są świetnie wykonane, jednak niestety polskie kampanie są często po prostu... nudne.

O "wciągnięciu" użytkownika mówił również Bartek Gołębiowski z Click5. "Interactive Experience" to jego zdaniem coś więcej niż strona WWW, to wirtualny świat, strony które angażują użytkowników.

O nowym sposobie dotarcia do konsumentów - czyli reklamie na blogach - mówili Paweł Wujec i Przemysław Bartkowiak z Gazeta.pl. Ten rynek w Polsce dopiero raczkuje, jednak na zachodzie są już blogi, których właściciele czerpią z reklam sensowne profity. W Gazeta.pl powstało kilka blogów specjalnych, takich jak Rysie.blox.pl ( dla marki Netpress ), oraz ekonomista.blox.pl ( marki Reifessen-Bank ). Na wybranych blogach w platformie blox.pl pojawiają się także pierwsze reklamy tekstowe.

Szerokiej popularności nie zdobył w Polsce jak dotąd podcasting, do którego przekonywał zebranych Olgierd Cygan z Digital One.

Telewizja O sprzedaży reklam w internecie w modelu telewizyjnym opowiadał Rafał Kudriawcew z Onetu, firma niedługo będzie mogła sprzedać znacznie więcej "czasu antenowego" - w połowie czerwca ma wystartować platforma - http://www.internetstandard.pl/konferencje/adstandard2007/news.asp?id=112118 Onet.TV. O telewizji internetowej i reklamach typu in-stream ad mówił Grzegorz Łapanowski z Wirtualnej Polski.

Nie zapominajmy o wyszukiwarkach

Na konferencji pojawili się także specjaliści z rynku Search Engine Marketing - Adam Dyba, z firmy ClickAd oraz Andrzej Cudny z Cube Group. Opowiadali o skutecznym marketingu w wyszukiwarkach, które według szacunków DirectTraffic stanowią 28% polskich wydatków na reklamę online.

Więcej: blog - http://www.internetstandard.pl/konferencje/adstandard2007/blog.html konferencji adstandard 2007.

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Komentarze (0)