8 najszybszych samolotów w historii

8 najszybszych samolotów w historii

8 najszybszych samolotów w historii
Źródło zdjęć: © NASA
Bolesław Breczko
23.06.2020 13:23

Druga połowa XX wieku to wyścig zbrojeń pomiędzy światowymi potęgami, USA i ZSRR. Wtedy światło dzienne ujrzały najodważniejsze prototypy samolotów latających z ogromnymi prędkościami. Myśliwce przewagi powietrznej, strategiczne bombowce, samoloty szpiegowskie i samoloty eksperymentalne, które powstały w zaledwie kilku egzemplarzach osiągały szybkości przekraczające 2,5-krotną prędkość dźwięku. Niektóre z nich latają unowocześnione do dziś. Inne zaś odeszły do historii. Oto 8 najszybszych samolotów w historii.

1 / 8

Suchoj Su-27 Flanker – maks. prędkość: 2,35 Ma

Obraz
© Wikimedia Commons

Su-27 powstał jako odpowiedź na amerykański ciężki myśliwiec przewagi powietrznej McDonnel Douglas F-15 Eagle. W momencie budowy był najbardziej zaawansowanym technologicznie statkiem powietrznym, jaki powstał w ZSRR. Wymagania, które postawiło wojsko przed konstruktorami samolotu były tak wygórowane, że z jego projektu zrezygnował Paweł Suchoj, jednak zadania podjęli się konstruktorzy pracujący w jego biurze. Wynikiem ich prac był Su-27 osiągający prędkość 2450 km/h.

2 / 8

General Dynamics F-111 Aardvark - maks. prędkość: 2,5 Ma

Obraz
© US Army

F-111 był na początku oceniany jako bardzo kosztowna pomyłka. Wymogi, aby nowy samolot spełniał zadania zarówno jako bombowiec dalekiego zasięgu, samolot rozpoznawczy, szturmowy, a także maszyna walki elektronicznej sprawiły, że koszt w 1967 roku wyniósł 10,3 mln dolarów za sztukę. Jednak ostatecznie samolot był chwalony za swoje osiągi. F-111 był pionierem pod względem nowych rozwiązań technologicznych, jako pierwszy wykorzystywał zmienną geometrię skrzydeł, dopalacze czy radar TFR, który pozwala na latanie bardzo nisko nad ziemią. Ze względu na epokę, w jakiej powstał, F-111 musiał być szybki. Osiągał prędkość 2660 km/h.

3 / 8

MiG-31 – maks. prędkość: 2,8 Ma

Obraz
© Wikimedia Commons

MiG-31 to ciężki myśliwiec przechwytujący konstrukcji radzieckiej. Osiąga prędkość 3000 km/h i jest jednym z najszybszych samolotów wojskowych pozostających nadal w służbie. W Siłach Powietrznych Rosji, Rosyjskim Lotnictwie Marynarki oraz Siłach Powietrznych Kazachstanu służy w sumie ponad 300 takich samolotów. Podobną prędkością cechował się jego poprzednik MiG-2, który w latach 1971-75 ustanowił ponad 25 rekordów świata.

4 / 8

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle - maks. prędkość: 2,8 Ma

Obraz
© US Air Force

F-15E Strike Eagle to wielozadaniowy samolot szturmowy, który powstał na bazie samolotu przewagi powietrznej F-15. Jego główne zadania polegają na atakowaniu celów wroga w głębi lądu bez wsparcia samolotów walki elektronicznej. W tym celu samolot musiał cechować się dużą prędkością maksymalną. F-15E Strike Eagle może osiągnąć 3017 km/h.

5 / 8

North American XB-70 Valkyrie – maks. prędkość: 3 Ma

Obraz

Amerykański ponaddźwiękowy samolot eksperymentalny zbudowany został w latach 60. Celem eksperymentu było sprawdzenie możliwości zbudowania stratosferycznego bombowca strategicznego. Samolot musiał być zdolny do latania z ogromną prędkością przekraczającą 3-krotną prędkość dźwięku, aby uciec przed przechwytującymi myśliwcami Związku Radzieckiego. W tym celu został wyposażony aż w 6 silników i użyto w nim po raz pierwszy wielu nowych rozwiązań. Wykorzystano np. zjawisko kompresji siły nośnej, co pozwalało zmniejszyć kąt natarcia przy prędkościach ponaddźwiękowych. Samolot jednak okazał się zbyt dużym wyzwaniem dla konstruktorów. Podczas lotów testowych pojawiało się wiele problemów z poszyciem kadłuba, systemami hydraulicznymi i paliwowymi czy z układem podwozia. Projekt porzucono, gdy drugi z dwóch prototypów zderzył się w powietrzu z fotografującym go F-104 Stratofighterem.

6 / 8

Bell X-2 Starbuster – maks. prędkość: 3,2 Ma

Obraz

X-2 był eksperymentalnym samolotem zbudowanym w latach 50., który miał przetestować, co dzieje się z samolotem przy prędkościach przekraczających prędkość 2 i 3 Ma. Celem testów było sprawdzenie, jak nagrzewa się kadłub samolotu na skutek tarcia aerodynamicznego oraz zapewnienie odpowiedniej stabilności. Podczas lotu próbnego w 1956 samolot osiągnął prędkość 3370 km/h. Niestety chwilę po tym pilot stracił kontrolę nad maszyną i musiał się katapultować. Spadochron nie rozłożył się całkowicie i pilot zmarł na skutek uderzenia o ziemię. Po tym tragicznym wypadku program X-2 został porzucony.

7 / 8

Lockheed SR-71 Blackbird – maks. prędkość: 3,3 Ma

Obraz
© Wikimedia Commons

Amerykański, szpiegowski, ponaddźwiękowy samolot mógł osiągać ogromne prędkości, które pozwalały mu prześcignąć lecące w jego stronę rakiety. Przy rekordowej prędkości 3529 km/h SR-71 pozostaje najszybszym seryjnie produkowanym samolotem. Podczas lotu z taką prędkością kadłub samolotu rozgrzewał się do 500 st. Celsjusza, co powodowało wydłużenie się maszyny o 10 cm.

8 / 8

North American X-15 – maks prędkość: 6,7 Ma

Obraz
© NASA

X-15 jest najszybszym, załogowym samolotem świata. Rekordową prędkość 7200 km/h osiągnął podczas lotu 3 października 1967 roku. Aby zapewnić stabilność przy takich prędkościach, samolot został wyposażony w duże stateczniki ogonowe. To z kolei umożliwiało mu stabilny lot przy niskich prędkościach i w rezultacie samodzielny start. X-15 był wynoszony na wysokość 14 kilometrów pod skrzydłem bombowca B-52 Stratofortress. Tam był odłączany od samolotu-matki i odpalał własne silniki. Jednym z pilotów doświadczalnych X-15 był późniejszy pierwszy człowiek na księżycu – Neil Armstrong.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)