10 najbardziej morderczych dronów
15.03.2015 | aktual.: 29.12.2016 08:16
Postrachy nieba na całym świecie.
Drop opracowany przez firmę General Atomics Aeronautical Systems do użytku przez amerykańskie siły powietrzne. To pierwsza maszyna stworzona z myślą o długotrwałych lotach na dużych wysokościach. Jest on zdolny do autonomicznego patrolowania określonych obszarów bez udziału obsługi, jednak niezależnie od tego jest wymagany jej ciągły nadzór. Dlatego też nazywa się go często zdalnie sterowanym pojazdem, nie zaś tradycyjnym dronem. Wyposażony jest w szereg zaawansowanych czujników, w tym kamerę termowizyjną. Według niektórych informacji umieszczone w nim sensory są tak dokładne, że umożliwiają odczytanie tablicy rejestracyjnej z odległości ponad 3 kilometrów. Na pokładzie Reapera znajduje się 450 kg uzbrojenia, a dzięki takiej samej ilości paliwa jest w stanie wytrzymać w powietrzu maksymalnie 42 godziny. W przypadku pełnego załadunku wartość ta spada do 14 godzin.
Dassault nEUROn
Ten dron powstaje jako dzieło współpracy kilku krajów Unii Europejskiej, a główną rolę w jego produkcji pełni francuski koncern zbrojeniowy Dassault Aviation. Na razie planowane jest stworzenie jednego egzemplarza, który pełnił będzie rolę demonstracyjną – pokaże, w jakim kierunku może pójść rozwój niewykrywalnych dla radarów, autonomicznych pojazdów powietrznych. Pełne ruszenie z produkcją ich większej liczby planowane jest na rok 2020 i później. Na wyposażeniu nEUROna znajdą się dwie sterowane bomby o wadze 230 kg każda. Ma być on zdolny do lotów na wysokości 14 km i osiągać prędkość 980 km/h.
MQ-1 Predator
Słynny już amerykański dron, również produkcji General Atomics Aeronautical Systems. Używany jest głównie przez siły powietrzne USA, w działaniach operacyjnych wykorzystuje go również CIA. Jego historia sięga początków lat 90., a wykorzystywany był z powodzeniem w większości wojen, prowadzonych od 1995 roku przez Stany Zjednoczone. Na jego uzbrojeniu znajdują się rakiety Stinger, Hellfire i pociski powietrze-ziemia Griffin.
Boeing X-45
Ta maszyna, podobnie jak nEUROn, na razie znajduje się w koncepcyjnej fazie projektowania, ale pokazane przez Boeinga plany brzmią nad wyraz ambitnie. X-45 ma być bezzałogowym pojazdem powietrznym zupełnie nowej generacji. Dzięki bardzo opływowemu kształtowi i braku jakichkolwiek poziomych powierzchni jest niezwykle zwrotny i zdolny do osiągania bardzo dużych prędkości – do ponad 900 km/h. X-45 zaprojektowany jest również tak, by działać w większych grupach dronów, komunikujących się między sobą i zdolnych do autonomicznego koordynowania swoich działań w locie. Maszyny mają być więc np. zdolne do wzajemnego osłaniania siebie w trakcie ataku lub uzupełniania paliwa bez udziału obsługi naziemnej. X-45 wyposażony jest w dwa węzły uzbrojenia, a w każdym z nich znajdować się może do 4 bomb o małej średnicy.
MQ-8 Fire Scout
Ten dron klasyfikowany jest oficjalnie jako bezzałogowy statek latający pionowego startu. Prosto mówiąc – jest to maszyna w formie niewielkiego helikoptera. Jego główną rolą jest prowadzenie rozpoznania oraz wsparcie podczas działań bojowych. Zdolny jest do uniesienia się w powietrze z maksymalnym ładunkiem ok. 500 kg (sama maszyna waży niecałą tonę). Maksymalna wysokość, na jakiej jest w stanie operować, to ok. 6 km, a jego prędkość rejsowa to 200 km/h. W pełni załadowany może pozostawać w powietrzu przez 5 godzin.
Protector
Dzięki tej maszynie drony trafiły również na morza. Aktualnie Protector do działania wymaga wprawdzie zdalnej obsługi, ale planowane jest również uczynienie z niego maszyny w pełni autonomicznej. To aktualnie jedyna tego typu maszyna bojowa, przeznaczona do operowania na wodzie. Dron może być wyposażony w 40-mm wyrzutnię granatów lub karabin maszynowy – do wyboru kaliber 12,7 mm lub 7,62 mm. Maszyna opracowana jest przez izraelską firmę Rafael Advanced Defense Systems. Istnieje również jej większa, 11-metrowa wersja, wyposażona w dodatkowe uzbrojenie i mogącą się pochwalić większej od standardowej zasięgiem.
Karrar
Pierwszy bezzałogowy pojazd o dużym zasięgu, produkowany w Iranie. Według informacji podanych przez tamtejszą telewizję jest on zdolny do lotów na odległości zbliżone do 1000 kilometrów, a na jego wyposażeniu znaleźć się mogą dwie bomby o wadze 115 kilogramów każda lub pociski precyzyjne o łącznej masie 227 kilogramów. Dzięki silnikowi odrzutowemu jest zdolny do osiągania wysokich prędkości - rzędu 900 kilometrów na godzinę. Ponowne użycie drona po zakończeniu misji jest możliwe dzięki spadochronowi, z pomocą którego ląduje.
AD-150
Opracowywany przez firmę American Dynamics dron, który przysłużyć ma się przede wszystkim amerykańskim marines. Zdolny jest zarówno do pionowego startu jak i osiągania wysokich prędkości w poziomym locie dzięki unikatowej konfiguracji silników. Maksymalna prędkość to w jego wypadku ok. 550 kilometrów na godzinę na wysokości 6 kilometrów. Nie jest to może tak dużo jak w przypadku najszybszych maszyn, ale AD-150 nadrabia to wszechstronnością - jest w stanie wystartować i wylądować w bardzo różnych warunkach. Maksymalny czas lotu to ok. 4 godzin.
Phantom Ray
Maszyna, którą Boeing opracowuje w oparciu o opisanego już w tym zestawieniu drona X-45. Podobnie jak on, Phantom Ray zapoczątkowywać ma nową serię supernowoczesnych maszyn bezzałogowych, zdolnych do wykonywania najcięższych zadań. Planowane jest wykorzystanie go w celu zbierania danych wywiadowczych, rekonesansu, neutralizowania obrony przeciwpowietrznej czy do precyzyjnych ataków na wybrane cele. To bardzo duża maszyna, wielkością zbliżona do tradycyjnego myśliwca. Jej maksymalna waga z załadunkiem to aż 16 ton.
Czirok
Maszyna o nazwie kodowej Czirok (Cyraneczka) to hybrydowy dron, łączący cechy pojazdu powietrznego i poduszkowca. Według producenta jest w stanie poradzić sobie nie tylko nad ziemią pokrytą śniegiem czy piaskiem, jeziorem czy rzeką, ale również nad np. wyboistą, kamienną drogą. Ten rosyjski dron wykonany jest w całości z materiałów kompozytowych, waży około 750 kilogramów, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi ok. 10 metrów. Dzięki zastosowanym komponentom jest w stanie wznieść się na wysokość ok. 6 kilometrów a jego efektywny zasięg to ok. 2,5 tysiąca kilometrów. Po zastosowaniu odpowiednich modyfikacji maszyna może przewozić bomby oraz rakiety – zwykłe i samonaprowadzane.