Google Daydream: wielkie plany giganta
Google zamierza włączyć się do rywalizacji o wschodzący rynek VR. Podczas konferencji Google I/O firma zapowiedziała platformę Daydream do obsługi rzeczywistości wirtualnej
Google zamierza włączyć się do rywalizacji o wschodzący rynek VR. Podczas konferencji Google I/O firma zapowiedziała platformę Daydream do obsługi rzeczywistości wirtualnej. Ujawniono także nowe usługi oparte na inteligentnym asystencie.
Digi-Capital przewiduje, że do 202. r. przychody z rynku AR/VR sięgną 120 mld dol. O zapewnienie sobie miejsca na wchodzącym rynku rzeczywistości wirtualnej rywalizują wszystkie większe firmy z branży nowych technologii. Tylko w pierwszym kwartale 2016 r. w rozwój VR i AR (wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości) zainwestowano ponad 1,1 mld dol. – w porównaniu do ok. 700 mln dol. przez cały 2015 r.
Głównymi graczami na rynku sprzętu do obsługi VR są dotychczas: należący do Facebooka Oculus odpowiedzialny za gogle Oculus Rift oraz –. dzięki umowie z Samsungiem – mobilne Gear VR, a także HTC z goglami Vive oraz Sony z PlayStation VR. Swoją obecność na rynku zaznaczył także Google.
- Google jako jedna z pierwszych firm na świecie zainwestował w rozwój platformy VR opartej o Google Cardboard. Do tej pory z kartonowych gogli skorzystało ponad 5 mln osób, a aplikacje na nie zostały pobrane z Google Play ponad 2. mln razy. Czyni to z Cardboard najpopularniejszą platformę VR na świecie – powiedział w rozmowie z PAP Technologie Piotr Zalewski z Google Polska.
Podczas ostatniej konferencji Google I/O w Kalifornii, firma zaprezentowała nowe rozwiązania z zakresu rzeczywistości wirtualnej, sygnalizując tym samym zamiar dalszego inwestowania w ten rynek. Jednym z głównych tematów wystąpień była zapowiedź platformy VR Google Daydream. Podstawą jej działania mają być smartfony obsługujące nową, dotychczas nienazwaną wersję Androida (roboczo określaną "N").
- Daydream to kolejny krok w rozwoju platformy VR –. już na jesieni tego roku pojawią się certyfikowane gogle i smartfony kilku wiodących producentów oraz nowa wersja systemu Android obsługująca Daydream. Zapewni to znacznie lepszą jakość i głębię doznań niż Cardboard – obiecał Zalewski.
Google współpracuje nad sprzętem do obsługi Daydream m.in. z ARM, Qualcomm, MediaTek i Imagination Technologies. Wśród producentów smartfonów, którzy jesienią udostępnią kompatybilne modele wymienia się: Samsung, HTC, ZTE, Huawei, Asus, Xiaomi, Alcatel oraz LG. Aplikacje na platformę mają zapewnić m.in. HBO, Ubisoft oraz NBA.
- Google już teraz z powodzeniem rozwija wirtualną rzeczywistość w zakresie dwóch obszarów –. edukacji i sztuki – zaznaczył Zalewski. - "Google Expeditions" to rozwiązanie, które pozwala wykorzystać VR na lekcjach z wielu różnych przedmiotów. Z kolei "Tilt Brush" to zupełnie nowe narzędzie twórcze, które w pełni wykorzystuje potencjał wirtualnej rzeczywistości – dodał, przywołując ujawnione niedawno narzędzie pozwalające na tworzenie wirtualnych obrazów przestrzennych.
- Deweloperzy dostaną do ręki platformę, dzięki której mogą tworzyć aplikacje dla milionów potencjalnych odbiorców, otrzymają także wersję VR sklepu z aplikacjami Google Play, co powinno przyczynić się do znacznej popularyzacji aplikacji VR –. dodał.
Obok inwestycji związanych z rzeczywistością wirtualną, Google zaprezentował również rozwiązania wykorzystujące systemy uczące się (tzw. sztuczną inteligencję, AI). Znajdą one zastosowania m.in. w systemach zarządzania domem (Google Home) oraz w aplikacjach mobilnych służących do komunikacji (tekstowe Allo i wideo Duo).
- Asystent to usługa, która będzie pojawiać się w wielu nadchodzących produktach i usługach Google. Asystent bazuje na kilkunastu latach badań Google nad rozumieniem ludzkich zapytań i języka naturalnego, oraz ostatnich osiągnięciach firmy w zakresie rozwoju systemów uczących się (tzw. machine learning) oraz systemów sztucznej inteligencji (AI) –. powiedział Piotr Zalewski.
Inaczej niż np. Daydream, asystent Google nie jest bezpośrednio związany z Androidem.
- Aplikacje, w których będzie można korzystać z pomocy asystenta Google będę dostępne zarówno dla Androida, jak i iOS, a wiele rozwiązań także na mobilnych stronach WWW –. sprecyzował Zalewski.
Google I/O (od „input/output”. oraz „Innovation in the Open”) to organizowane od 2008 r. doroczne konferencje, podczas których firma spotyka się z deweloperami i prezentuje nowe rozwiązania.