Google Daydream: wielkie plany giganta

Google zamierza włączyć się do rywalizacji o wschodzący rynek VR. Podczas konferencji Google I/O firma zapowiedziała platformę Daydream do obsługi rzeczywistości wirtualnej

Obraz
Źródło zdjęć: © chip.pl

Google zamierza włączyć się do rywalizacji o wschodzący rynek VR. Podczas konferencji Google I/O firma zapowiedziała platformę Daydream do obsługi rzeczywistości wirtualnej. Ujawniono także nowe usługi oparte na inteligentnym asystencie.

Digi-Capital przewiduje, że do 202. r. przychody z rynku AR/VR sięgną 120 mld dol. O zapewnienie sobie miejsca na wchodzącym rynku rzeczywistości wirtualnej rywalizują wszystkie większe firmy z branży nowych technologii. Tylko w pierwszym kwartale 2016 r. w rozwój VR i AR (wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości) zainwestowano ponad 1,1 mld dol. – w porównaniu do ok. 700 mln dol. przez cały 2015 r.

Głównymi graczami na rynku sprzętu do obsługi VR są dotychczas: należący do Facebooka Oculus odpowiedzialny za gogle Oculus Rift oraz –. dzięki umowie z Samsungiem – mobilne Gear VR, a także HTC z goglami Vive oraz Sony z PlayStation VR. Swoją obecność na rynku zaznaczył także Google.

Obraz
© (fot. mat. prasowy)

- Google jako jedna z pierwszych firm na świecie zainwestował w rozwój platformy VR opartej o Google Cardboard. Do tej pory z kartonowych gogli skorzystało ponad 5 mln osób, a aplikacje na nie zostały pobrane z Google Play ponad 2. mln razy. Czyni to z Cardboard najpopularniejszą platformę VR na świecie – powiedział w rozmowie z PAP Technologie Piotr Zalewski z Google Polska.

Podczas ostatniej konferencji Google I/O w Kalifornii, firma zaprezentowała nowe rozwiązania z zakresu rzeczywistości wirtualnej, sygnalizując tym samym zamiar dalszego inwestowania w ten rynek. Jednym z głównych tematów wystąpień była zapowiedź platformy VR Google Daydream. Podstawą jej działania mają być smartfony obsługujące nową, dotychczas nienazwaną wersję Androida (roboczo określaną "N").

- Daydream to kolejny krok w rozwoju platformy VR –. już na jesieni tego roku pojawią się certyfikowane gogle i smartfony kilku wiodących producentów oraz nowa wersja systemu Android obsługująca Daydream. Zapewni to znacznie lepszą jakość i głębię doznań niż Cardboard – obiecał Zalewski.

Google współpracuje nad sprzętem do obsługi Daydream m.in. z ARM, Qualcomm, MediaTek i Imagination Technologies. Wśród producentów smartfonów, którzy jesienią udostępnią kompatybilne modele wymienia się: Samsung, HTC, ZTE, Huawei, Asus, Xiaomi, Alcatel oraz LG. Aplikacje na platformę mają zapewnić m.in. HBO, Ubisoft oraz NBA.

- Google już teraz z powodzeniem rozwija wirtualną rzeczywistość w zakresie dwóch obszarów –. edukacji i sztuki – zaznaczył Zalewski. - "Google Expeditions" to rozwiązanie, które pozwala wykorzystać VR na lekcjach z wielu różnych przedmiotów. Z kolei "Tilt Brush" to zupełnie nowe narzędzie twórcze, które w pełni wykorzystuje potencjał wirtualnej rzeczywistości – dodał, przywołując ujawnione niedawno narzędzie pozwalające na tworzenie wirtualnych obrazów przestrzennych.

- Deweloperzy dostaną do ręki platformę, dzięki której mogą tworzyć aplikacje dla milionów potencjalnych odbiorców, otrzymają także wersję VR sklepu z aplikacjami Google Play, co powinno przyczynić się do znacznej popularyzacji aplikacji VR –. dodał.

Obok inwestycji związanych z rzeczywistością wirtualną, Google zaprezentował również rozwiązania wykorzystujące systemy uczące się (tzw. sztuczną inteligencję, AI). Znajdą one zastosowania m.in. w systemach zarządzania domem (Google Home) oraz w aplikacjach mobilnych służących do komunikacji (tekstowe Allo i wideo Duo).

- Asystent to usługa, która będzie pojawiać się w wielu nadchodzących produktach i usługach Google. Asystent bazuje na kilkunastu latach badań Google nad rozumieniem ludzkich zapytań i języka naturalnego, oraz ostatnich osiągnięciach firmy w zakresie rozwoju systemów uczących się (tzw. machine learning) oraz systemów sztucznej inteligencji (AI) –. powiedział Piotr Zalewski.

Inaczej niż np. Daydream, asystent Google nie jest bezpośrednio związany z Androidem.
- Aplikacje, w których będzie można korzystać z pomocy asystenta Google będę dostępne zarówno dla Androida, jak i iOS, a wiele rozwiązań także na mobilnych stronach WWW –. sprecyzował Zalewski.

Google I/O (od „input/output”. oraz „Innovation in the Open”) to organizowane od 2008 r. doroczne konferencje, podczas których firma spotyka się z deweloperami i prezentuje nowe rozwiązania.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Dziwna kometa w Układzie Słonecznym. Coś dzieje się z jej kolorami
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czy Putin może wygrać wojnę z Ukrainą? Eksperci nie mają złudzeń
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
Czołg K2PL, czyli docelowa konstrukcja dla Polski. Hyundai Rotem ujawnia szczegóły
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
USA biorą przykład z Ukrainy. Wydadzą na to pięć miliardów dolarów
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Jeszcze lepszy niż Bayraktar. Zbudowali go z Ukraińcami
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Nowe odkrycie. Z materii otaczającej planetę może powstać księżyc
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Te gryzonie mają własny język. Naukowcy chcą go zrozumieć
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Miejsce uwielbiane przez fotografów. Wkrótce wstęp będzie płatny
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Anomalia grawitacyjna. Co się właściwie stało?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
Gorzki lek najlepiej leczy. A dlaczego jest gorzki?
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
"Niebezpieczna technologia". Rosja testuje nowe drony
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km
Laserowa komunikacja w kosmosie. Sygnał dotarł z odległości 350 mln km