Wiedzieliśmy to od dawna, teraz mamy potwierdzenie. Gry wideo są dobre dla twojego samopoczucia!
Słyszałeś kiedyś o tym, że gry wideo psują psychikę i nie są dobre? Nic z tych rzeczy! Właściwie jest zupełnie odwrotnie, co pokazują badania z Uniwersytetu Oksfordzkiego. Na warsztat wzięli dwie bardzo popularne gry, a wniosek jest jasny.
18.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 10:48
Naukowcy z Oxfordu pod kierownictwem Andrew Przybylskiego sprawdzili wpływ Plants Vs. Zombies: Battle for Neighborville oraz Animal Crossing: New Horizons na graczy. Propozycje od Electronic Arts oraz Nintendo zostały opatrzone przez producentów informacjami na temat czasu spędzanego w grach. Badacze opracowali ankiety dotyczące samopoczucia i zestawili je ze statystykami. Odpowiedzi respondentów rzucają bardzo dobre światło na gaming.
Gry szkodzą? Bzdura!
Przeanalizowanie 3274 ankiet pozwoliło naukowcom z Oxfordu stwierdzić, że gry wpływają dobrze na samopoczucie graczy. Ma na to wpływ mechanika gier oraz aspekty społecznościowe. Gracze, którzy mogą nawiązać przyjaźń w świecie wirtualnym i współpracować z innymi, są zwyczajnie szczęśliwsi.
Oczywiście nie na wszystkich gry wideo wpływają pozytywnie. Istotnym czynnikiem w tej kwestii jest powód grania. Ci, którzy chcą w ten sposób uciec od problemów rzeczywistości lub rozładować stres, mogą pogłębić swoje stany, na co wskazuje poprzednie badanie przeprowadzane na Uniwersytecie Oksfordzkim. Osoby, które sięgają po gry dla czystej rozrywki natomiast zauważą u siebie poprawę samopoczucia.
Animal Crossing: New Horizons - Nintendo Switch Trailer - Nintendo E3 2019
Źródło danych jest bardzo ważne
W przypadku badań dotyczących graczy istotne jest źródło badań. Przeważnie statystyki są dostarczane przez producentów, ponieważ osoby ze środowisk naukowych rzadko interesują się tym tematem tak dogłębnie. Połączenie sił naukowców oraz znawców branży są o tyle istotne, że dywersyfikując źródła, można otrzymać bardziej wymierne wnioski.
Andrew Przybylski zwraca uwagę, że zróżnicowanie źródeł danych pozwoli na dokładne badanie tematu, a opieranie się na statystykach jednostronnych może prowadzić do błędnych wyników badań. To logiczne, że jeśli ankietę przeprowadzają przeciwnicy gamingu, ich wnioski będą inne niż znawców branży. Co innego, gdy ostateczny werdykt będzie wypadkową wszystkich danych.