Ukryte źródła pieniędzy. RUSI ujawnia, jak Putin finansuje rosyjskie zbrojenia
Rosja ukrywa źródła finansowania przemysłu zbrojeniowego – zauważa thinktank RUSI w swoim raporcie. Prace prowadzone formalnie przez sektor cywilny, jak program budowy samolotu pasażerskiego Tu-214, w rzeczywistości służą skrytemu finansowaniu przemysłu zbrojeniowego.
Nowy raport thinktanku RUSI jest poświęcony porównaniu – w kontekście zbrojeń i wysiłku wojennego – gospodarek Rosji, Ukrainy i Europy. RUSI zwraca uwagę na specyfikę Rosji, która dzięki silnej centralizacji jest w stanie skutecznie korzystać z wojennej mobilizacji gospodarki.
Jednocześnie, co podkreśla ukraiński serwis Defence Express, Rosjanie ukrywają część wydatków przeznaczanych na zbrojenia. Jest to możliwe dzięki realizacji przez te same firmy zarówno zadań związanych z produkcją broni, jak i programów – teoretycznie – cywilnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?
Ich przykładem jest samolot pasażerski Tu-214. Jego produkcja to katastrofa – w grudniu 2024 roku linię produkcyjną opuścił jeden egzemplarz. Poprzedni – w roku 2021, a plan produkcyjny na 2024 rok został wykonany w zaledwie 10 proc.
Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja w traktowanym całościowo sektorze lotnictwa cywilnego, które – przy problemach z utrzymaniem sprawności maszyn z Zachodu – może potrzebować nawet 550 samolotów rodzimej produkcji, jednak w skali roku produkuje tylko pojedyncze egzemplarze.
Tu-214 pomaga rozwijać sektor zbrojeniowy
Defence Express zwraca jednak uwagę na fakt, że prace związane z rozwojem i produkcją Tu-214 są jednym ze sposobów na skryte finansowania sektora zbrojeniowego. Skala tego procederu jest szacowana łącznie na niemal 40 mld dolarów rocznie i dotyczy takich kwestii, jak działalność kosmiczna czy rozwój innowacyjnej gospodarki czy modernizacja przemysłu lotniczego.
Tu-214, którego rozwój pozwala Moskwie na kierowanie dodatkowych środków do sektora zbrojeniowego, miał być przyszłością rosyjskiego lotnictwa cywilnego. To opracowana pod koniec XX wieku maszyna bazująca na nieco starszym Tu-204, o długości 46 i rozpiętości skrzydeł 41 metrów, z dwoma nowymi silnikami Awiadwigatiel PS-90.
Zamiast zmodernizować lotnictwo cywilne, do którego w ciągu niemal dekady trafiło w sumie tylko kilka egzemplarzy Tu-214 (z czego część na potrzeby różnych służb), Rosja planuje na bazie nowego samolotu budować m.in. maszynę rozpoznawczą Tu-214R, a także samolot morski, przeznaczony do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych.