Rozwiązanie problemu korków? Powietrzne taksówki to już rzeczywistość

Firma SkyTran, planująca tworzenie nadziemnych systemów komunikacji publicznej, po pięciu latach planowania i przygotowań jest gotowa do wdrażania swojego projektu w życie. Pierwszym miastem, które dostanie "powietrzne taksówki" będzie Tel Aviv. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, system będzie wprowadzany w kilku amerykańskich miastach.

Obraz
Źródło zdjęć: © Skytran

Pomysł SkyTran zakłada stworzenie sieci poruszających się po mieście niewielkich samochodów, poruszających się ok. 5-10 metrów nad ziemią. Jeden taki pojazd zmieścić może 4 pasażerów. Porusza się wzdłuż toru, który utrzymuje go w powietrzu za pomocą elektromagnesów. Te same elektromagnesy odpowiedzialne są za wytwarzanie siły, która wprawia taksówkę w ruch.

"Powietrzna taksówka" SkyTran jest dzięki temu w stanie rozwinąć dużą prędkość – nawet do 100 km/h – przy niewielkim poborze energii. Prezes SkyTran w wypowiedzi dla portalu CNN twierdzi, że jeden taki pojazd zużywa mniej więcej o 2/3 mniej prądu niż samochód z napędem hybrydowym.

Miasta mają być zainteresowane tym rozwiązaniem nie tylko ze względu na niską cenę eksploatacji. Również koszt wdrożenia takiego systemu komunikacji publicznej nie jest duży. Firma szacuje, że przygotowanie instalacji to około 8 milionów dolarów na kilometr (porównuje to z rozwiązaniami podziemnymi, które pochłaniają od 100 milionów do nawet 2 miliardów na kilometr), a koszt pojedynczego pojazdu nie przekracza 30 tysięcy dolarów.

SkyTran podkreśla, że w porównaniu z kosztem wybudowania metra jego rozwiązanie jest dla miast prawdziwą finansową okazją. I liczy, że ze względu na niskie zapotrzebowanie na energię spotka się z zainteresowaniem szczególnie w tych miejscach świata, które mają problemy z dostawami prądu. Zaletą ma być również szybkość w montowaniu potrzebnych do utrzymania pojazdów "torów". Cały system, składający się ze stali i aluminium, można złożyć i zamontować "w ciągu paru dni".

Pierwsza instalacja SkyTran powstanie w Tel Aviv jeszcze w tym roku. Początkowo obejmie obszar około 300 metrów wewnątrz kampusu firmy Israel Aerospace Industries, która współpracuje ze SkyTran przy tworzeniu pojazdów. Jeżeli testy przebiegną pomyślnie, planowane jest rozszerzenie działalności na trzy inne miasta w Izraelu i kilka miast w USA do 2018 roku. Jednym z pierwszych ma być Baltimore.

_ DG _

Wybrane dla Ciebie
Absolutny rekord energii. Ludzkość nigdy takiego czegoś nie widziała
Absolutny rekord energii. Ludzkość nigdy takiego czegoś nie widziała
Niemiecki dron Helsing HF-1 w rękach Rosjan
Niemiecki dron Helsing HF-1 w rękach Rosjan
Dają przykład światu. Takiego sprzętu Ukraina jeszcze nie miała
Dają przykład światu. Takiego sprzętu Ukraina jeszcze nie miała
Korea pokazała system rakietowy HPRS. Ma strzelać unikatowymi pociskami
Korea pokazała system rakietowy HPRS. Ma strzelać unikatowymi pociskami
Użyją sprzętu sprzed 100 lat. Tak chcą pokonać najlepszą broń Ukrainy
Użyją sprzętu sprzed 100 lat. Tak chcą pokonać najlepszą broń Ukrainy
Na równiku Marsa jest mnóstwo lodu. To zasługa potężnych eksplozji
Na równiku Marsa jest mnóstwo lodu. To zasługa potężnych eksplozji
Obiecali Ukrainie transportery. Nagle zmienili plany
Obiecali Ukrainie transportery. Nagle zmienili plany
Tajne testy broni. Rewolucyjny sprzęt sprawdzony w Ukrainie
Tajne testy broni. Rewolucyjny sprzęt sprawdzony w Ukrainie
Najstarsza galaktyka we Wszechświecie? Zaskakujące odkrycie JWST
Najstarsza galaktyka we Wszechświecie? Zaskakujące odkrycie JWST
Lodołamacze to nowe lotniskowce. Mocarstwa budują arktyczne floty
Lodołamacze to nowe lotniskowce. Mocarstwa budują arktyczne floty
Te sondy kosmiczne przetną warkocz komety 3I/ATLAS. Teraz albo nigdy
Te sondy kosmiczne przetną warkocz komety 3I/ATLAS. Teraz albo nigdy
Ukraińska superbroń. Silniki z recyklingu i moc większa niż Tomahawk
Ukraińska superbroń. Silniki z recyklingu i moc większa niż Tomahawk