Rosyjski Ił‑78 zbliżył się do przestrzeni powietrznej NATO. Poderwano Eurofightery
Niemieckie i brytyjskie myśliwce zostały poderwane w celu przechwycenia rosyjskiego tankowca Ił-78 Midas nad Morzem Bałtyckim, poinformowała estońska telewizja ERR. Maszyna leciała między Sankt Petersburgiem a Kaliningradem i nie nawiązała łączności z kontrolą ruchu lotniczego w Estonii. Wyjaśniamy, czym jest Ił-78 Midas.
15.03.2023 11:20
Stacjonujące obecnie w Estonii myśliwce Królewskich Sił Powietrznych (RAF) oraz niemieckiego Luftwaffe właśnie zrealizowały swoją pierwszą wspólną misję. Maszyny poderwano w celu przechwycenia rosyjskiego tankowca, który znajdował się w pobliżu przestrzeni powietrznej NATO. Ił-78 (w kodzie NATO nazywany "Midas") to czterosilnikowy samolot, który powstał na bazie Ił-76 (w kodzie NATO nazywanych "Candid"). Jest używany głównie do tankowania w locie. Może też służyć jako wojskowy samolot transportowy.
Ił-78 zbliżył się do przestrzeni powietrznej NATO
Ił-78 został zaprojektowany przez Ilyushin Aviation Complex. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w czerwcu 1983 roku, a samolot wszedł do służby w 1984 roku. Według serwisu Airforce Technology tankowiec może dostarczać paliwo z szybkością od 900 l do 2200 l na minutę. Pomagają w tym instalacje do podawania paliwa. W podstawowej wersji Ił-78 są to trzy jednostki UPAZ-1A. Jedna znajduje się na końcu kadłuba, a dwie są podskrzydłowe.
Maszyna ma długość ponad 46 m, wysokość 14,67 m, a rozpiętość jej skrzydeł przekracza 50 m. Maksymalna masa startowa Ił-78 to 210 000 kg, przy czym 72 000 kg to masa własna. Samolot może poruszać się z maksymalną prędkością 850 km/h i lecieć na maksymalnym pułapie 12 000 m. W kokpicie Ił-78 znajduje się miejsce dla 5-6-osobowej załogi, którą tworzą piloci, oficer łączności, nawigator oraz inżynier pokładowy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosyjski Ił-78 został przechwycony przez brytyjskie i niemieckie myśliwce Eurofighter Typhoon. Są to dwusilnikowe myśliwce wielozadaniowe stworzone przez konsorcjum składające się z trzech podmiotów - Alenia Aeronautica, BAE Systems i EADS. Jak już informowaliśmy, w ich konstrukcji wykorzystano materiały kompozytowe, w tym włókna węglowe, włókna szklane czy stopy lekkich metali i tytanu.
\Dzięki nim maszyna o długości 15,96 m, wysokości 5,28 m i rozpiętości skrzydeł 10,95 m jest stosunkowo lekka. Jej masa własna to 11000 kg, a masa startowa 23000 kg. Eurofighter Typhoon może lecieć z maksymalną prędkością 2 Ma, czyli 2120 km/h. Jego podstawowym uzbrojeniem jest działko Mauser BK-27 kal. 27 mm. Dodatkowo Eurofightery mogą przenosić szeroką gamę pocisków rakietowych np. pociski przeciwokrętowe AGM-84 Harpoon i Penguin.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski