Rosjanie chcą podbić świat. Samolot transportowy niczym Concorde
Rosjanie zaprezentowali projekt nowego samolotu transportowego. Nie brzmi to bardzo zmysłowo, prawda? Warto jednak spojrzeć na grafiki koncepcyjne tej maszyny i zapoznać się z jej docelowymi osiągami. Jeśli powstanie, prawdopodobnie będzie najlepszym samolotem tego typu na świecie. Jeśli powstanie...
07.04.2015 | aktual.: 07.04.2015 16:37
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
PAK TA zaskakuje już od samego początku. Maszyna ma mieć możliwość wzięcia na pokład ładunku o całkowitej wadze 200 ton i mieć zasięg przynamniej siedmiu tysięcy kilometrów. Ma przy tym latać z prędkością naddźwiękową, bo sięgającą aż 2000 km/h. Z zapowiedzi wynika również, że wnętrze samolotu będzie wielopoziomowe, a proces załadunku zautomatyzowany. PAK TA umożliwiać ma wykonywanie zrzutów sprzętu i żołnierzy nawet w nieprzystępnym terenie. Jakby tego było mało, Rosjanie chcą, by był samolotem hybrydowym, w którym zauważalną rolę odgrywać będą silniki elektryczne.
Programowi PAK TA z zainteresowaniem przygląda się rosyjska komisja wojskowo-przemysłowa. Według założeń programu, 8. samolotów tego typu powinno zostać zbudowanych do roku 2024. Rosjanie mają dzięki temu w ciągu dekady zyskać możliwość szybkiego przemieszczenia ciężkiego sprzętu w dowolne miejsce na świecie. Mowa tu przede wszystkim o czołgach nowego typu (Armata) oraz artylerii samobieżnej czy nosicielach broni rakietowej. Rosjanie zapowiadają nawet, że flota złożona z kilkudziesięciu PAK TA mogłaby przenosić 400 najnowocześnieszych rosyjskich czołgów.
Trzeba przy tym jednak pamiętać, że wizja PAK TA pozostaje póki co tylko wizją. Rosjanie jeszcze nie wprowadzili do służby swoich samolotów myśliwskich piątej generacji (PAK FA). Nie licząc szumnie brzmiących zapowiedzi, niewiele faktycznie wiadomo na temat czołgów Armata.
Wiadomo natomiast, że Rosjanie zbudowali już maszynę przypominającą PAK TA. To największy i najcięższy na świecie samolot transportowy. An-22. Mrija może przenieść ładunek o wadze do 250 ton, ma zasięg 14,5 tys. kilometrów i lata z prędkością do 850km/h. Niestety... zbudowano tylko jedną maszynę tego typu (budowa drugiej nigdy nie została dokończona).
Nieoficjalnie mówi się, że projekt PAK TA rozwijany jest od kilku lat. Z równie nieoficjalnych informacji wynika, że maszyny tego typu - jeśli trafią do produkcji - miałyby całkowicie zastąpić używane do tej pory rosyjskie samoloty transportowe, przynajmniej te największe.
Rosjanie zapowiadają jednak, że w ciągu kilku lat zmodernizują swoje lotnictwo poprzez wpompowanie w nie ponad 10. miliardów dolarów. Czy wprowadzenie do służby kilkudziesieciu PAK TA w ciągu dekady jest zatem realne? Raczej nie. Być może jednak Rosjanom uda się zbudować choć jedną maszynę tego typu, która stanie się równie rozpoznawalna co An-225? Warto trzymać kciuki bo samolot transportowy przyszłości wygląda po prostu fenomenalnie.
_ KP _