Przełomowe odkrycie na Marsie

Przełomowe odkrycie na Marsie
Źródło zdjęć: © NASA
Radosław Opas
03.06.2019 11:34, aktualizacja: 03.06.2019 19:15

Wysłany na Marsa Łazik Curiosity odnalazł skały, które potwierdzają podejrzenia, że na terenie planety mogły niegdyś istnieć ogromne zbiorniki wodne.

Znalezisko może być początkiem czegoś wielkiego. Odkrycia dokonano w górach Aeolis Mons. Potwierdzono, że w znajdujących się tam skałach znalezione zostały fragmenty gliny, które wskazują, że w okolicy była oraz wciąż może być obecna woda.

Pobrano dwie próbki. Kamienie, które poddano badaniom nazwano Aberladą i Kilmairą. Podczas analizy stwierdzono, że wewnątrz nich obecne są duże ilości minerałów ilastych.Potwierdzają one fakt, że w przeszłości na Marsie obecne były jeziora, rzeki a nawet oceany - donosi serwis sciencealert.com.

Badania trwają od kilku lat. Już w 2012 roku naukowcy podejrzewali, że na terenie gór Aeolis Mons znajdują się minerały, które są dowodem, że na Marsie w przeszłości istaniało wiele zbiorników wodnych, będących źródłem dla powstania życia. Miało ono tam istnieć już około czterech miliardów lat temu.

Każda warstwa tej góry to kawałek układanki. Jeśli połączymy wszystkie znalezione elementy razem, to otrzymamy wskazówki, które pozwolą nam odkryć jak kształtowały się poszczególne epoki w historii Marsa - powiedział Ashwin Vasavada pracujący przy projekcie "Ciekawość".

Naukowcy w euforii. Odkryto nie tylko skały. Poza znalezioną gliną, łazik Curiosity pomógł w wykonaniu nowych fotografii przedstawiających marsjańskie niebo. Wg badaczy widać na nich chmury wodnego lodu, które unoszą się na wysokości 31 kilometrów nad powierzchnią planety.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.