Powstaną samochody ciężarowe nowej generacji dla US Army

Sprawna logistyka jest podstawą prowadzenia wojny. Rozumiejąc ten fakt i konieczność dbania o zaplecze logistyczne, US Army zdecydowała się opracować nową generację samochodów ciężarowych. W ramach programu CTT (Common Tactical Truck) przyznano czterem spółkom – Oshkosh Defence, Mack Defence, Navistar Defence oraz konsorcjum Rheinmetall i GM Defence – kontrakty o łącznej wartości 24,3 miliona dolarów na opracowanie prototypów.

Cwiczenia US Army Eagle Flag z wykorzystaniem ciężarówek
Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks (HEMTTs).Cwiczenia US Army Eagle Flag z wykorzystaniem ciężarówek Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks (HEMTTs).
Źródło zdjęć: © US Air Force | Staff Sgt. Charles Rivezzo

Program zakłada opracowanie nowego ciągnika mającego zastąpić ciężkie i średnie ciągniki siodłowe M915 i M1088. Dodatkowo powstać ma następca ciężkiej taktycznej ciężarówki HEMTT i spaletyzowanego systemu ładowania PLS. Każda z firm zbuduje po trzy prototypy każdego z pojazdów. Ocena dostarczonych prototypów rozpocznie się na początku przyszłego roku. W ramach pierwszej fazy programu może powstać nawet 5700 pojazdów o łącznej wartości około 5 miliardów dolarów. Ostateczna decyzja o zwycięzcy postępowania ma zapaść w 2026 roku.

– CTT przypomina projekt Liberty Truck, ciężarówki produkowanej przez wojska lądowe Stanów Zjednoczonych podczas pierwszej wojny światowej – mówił generał brygady Samuel Peterson, dyrektor wykonawczy programu. – Program CTT można postrzegać jako Liberty Truck XXI wieku, ponieważ podobnie będzie dążył do usprawnień w zakresie logistyki, eksploatacji i szkolenia.

Peterson dodał, że rodzina CTT będzie charakteryzować się otwartą, modułową konstrukcją oraz tożsamymi podzespołami w całej flocie, co zaowocuje usprawnionym łańcuchem dostaw i obniży koszty eksploatacji w całym cyklu życia. Łącznie zakupionych może zostać nawet 40 tysięcy ciężarówek o wartości 14 miliardów dolarów.

W komunikacie US Army możemy przeczytać, że program CTT ma na celu zbudowanie floty samochodów ciężarowych zintegrowanych z komercyjnymi rozwiązaniami technicznymi, takimi jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy. Ciężarówki mają być przygotowane do przyszłej przebudowy jako pojazdy autonomiczne oraz cechować się wysokim współczynnikiem cyfryzacji i przeżywalności.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

Zawiązane latem ubiegłego roku konsorcjum Rheinmetall Vehicles i GM Defence, zaprezentowało wojskowy samochód ciężarowy MAN Military Vehicle HX3-CTT. Proponowana ciężarówka stanowi nowy model rodziny HX, używanej już przez siły zbrojne wielu krajów. Poprzednie generacje sprawdziły się w różnych warunkach klimatycznych i konfliktach zbrojnych. HX3-CTT może powstać w kilku wariantach przeznaczonych od transportu ładunków po cysterny i ciągniki siodłowe, w układach napędowych od 4 × 4 do 10 × 10.

– Jesteśmy zaangażowanymi partnerami wojsk lądowych, wnosimy ogromne możliwości operacyjne w połączeniu z zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa, dzięki czemu żołnierze mogą bezpiecznie i skutecznie realizować swoje zadania – mówił Matthew Warnick, dyrektor American Rheinmetall Vehicles. – Razem nasz zespół dostarczy ewolucyjną ciężarówkę, która wykorzysta komercyjne atuty naszych partnerów, Rheinmetall MAN Military Vehicles i General Motors, oraz wspólne cechy projektu HX3-CTT.

Główny dostawca ciężarówek dla wojsk amerykańskich, spółka Oshkosh Defence, zdecydowała się wykorzystać sprawdzoną i przetestowaną w boju rodzinę Family of Heavy Tactical Vehicles (FHTV). W tym celu spółka dostarczy zmodernizowaną i dostosowaną do postępowania CTT wersję pojazdu FHTV. Konstrukcja pozwala na montaż wielu modułów misji przy minimalnych zmianach w pojeździe. Dodatkowo od wielu lat producent współpracuje z wojskiem przy rozwoju pojazdów FHTV.

– Od prawie pięćdziesięciu lat jesteśmy zaufanym dostawcą taktycznych pojazdów kołowych amerykańskich wojsk lądowych. Rozumiemy złożoność pola bitwy i wymagania, jakie walka może nałożyć na flotę pojazdów. Żaden inny producent nie może tego powiedzieć – chwalił się Pat Williams, dyrektor ds. programów w Oshkosh Defence. – Ta wiedza, w połączeniu z naszymi umiejętnościami inżynierskimi, umożliwia nam dostarczanie najbardziej wydajnych i opłacalnych CTT.

Również Mack Defense zdecydował się na modyfikację znajdującej się już w linii ciężarówki M917A3, opartej na komercyjnym modelu Mack Granite. Podstawowy projekt CTT, systemy ram, kabina bez opancerzenia, elektronika i silnik mają pochodzić z pierwowzoru. Cała gama pojazdów Macka będzie zoptymalizowana dla US Army. Ostatnia spółka dopuszczona do dalszego etapu postępowania – Navistar Defence – w ofercie ma liczne pojazdy ciężarowe aż po MRAP-y MaxxPro. W komunikacie producenta nie wspomniano jednak, jaki pojazd weźmie udział w postępowaniu.

Szymon Rutkowski, dziennikarz konflikty.pl

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Dziesiątki czołgów i pojazdów w Niemczech. Kolejny przystanek to Ukraina
Dziesiątki czołgów i pojazdów w Niemczech. Kolejny przystanek to Ukraina
Holandia się zbroi. Kupuje kluczowe systemy za setki mln euro
Holandia się zbroi. Kupuje kluczowe systemy za setki mln euro
W Polsce są od lat. Amerykanie dostaną je dopiero teraz
W Polsce są od lat. Amerykanie dostaną je dopiero teraz
Ostatni Kormoran II na wodzie. Co dalej z niszczycielami min?
Ostatni Kormoran II na wodzie. Co dalej z niszczycielami min?
Myśliwce z Polski dla Ukrainy? Kijów jest w stanie spełnić warunek
Myśliwce z Polski dla Ukrainy? Kijów jest w stanie spełnić warunek
Rozstrzygnięcia w programie FCAS. Przyszłość europejskiego myśliwca nowej generacji
Rozstrzygnięcia w programie FCAS. Przyszłość europejskiego myśliwca nowej generacji
Mars wpływa na klimat Ziemi. Nowe symulacje pokazują skalę
Mars wpływa na klimat Ziemi. Nowe symulacje pokazują skalę
Ukraińcy zmieniają taktykę. Tak teraz używają dronów
Ukraińcy zmieniają taktykę. Tak teraz używają dronów
US Navy kupuje broń za 1,7 mld dolarów. Posłuży do polowania na drony
US Navy kupuje broń za 1,7 mld dolarów. Posłuży do polowania na drony
Egzotyczne PzH 2000 w Ukrainie. Nie oddali ich za darmo
Egzotyczne PzH 2000 w Ukrainie. Nie oddali ich za darmo
Rosyjski zakład tonie w długach. Problemy z remontami samolotów
Rosyjski zakład tonie w długach. Problemy z remontami samolotów
Ziemska atmosfera na Księżycu. Jak to w ogóle możliwe?
Ziemska atmosfera na Księżycu. Jak to w ogóle możliwe?
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀