Trwa ładowanie...

Łazik Perseverance przesłał nowe, wyraźne zdjęcia z Marsa

Mars jest od wczoraj odkrywany przez łazik Perseverance, który szczęśliwie wylądował na Czerwonej Planecie tuż przed 22:00 czasu polskiego. Chwilę później przesłał na Ziemię pierwsze zdjęcie, ale nie było zbyt wyraźne. Kolejne fotografie są już inne.
Perseverance przesłał kolejne zdjęcie z Marsa
Perseverance przesłał kolejne zdjęcie z MarsaŹródło: NASA, JPL-Caltech, Fot: NASA
d3br025

Łazik Perseverance wysłał na Ziemię następne zdjęcia z Marsa, które pojawiły się na oficjalnym Twitterze NASA's Perseverance Mars Rover. Widać na nich powierzchnię planety w dużo lepszej jakości niż wcześniej. Wówczas obiektyw kamery, z której wykonano zdjęcie był zanieczyszczony pyłem, który wzniecił się w powietrze podczas lądowania.

Misja z łazikiem Perseverance w roli głównej ma niebagatelne znaczenie dla eksploracji kosmosu. Jest między innymi okazją do sprawdzenia, czy na Marsie można produkować tlen oraz szansą na przetestowanie systemów zdalnego sterowania pojazdem. Więcej na ten temat przeczytacie w odrębnej publikacji.

Perseverance w trakcie lądowania

Dwa nowe zdjęcia z samego łazika to jednak nie wszystko. NASA opublikowała także zdjęcie wykonane z orbitera, na którym widać powierzchnię Marsa oraz (po dużym przybliżeniu) łazik Perseverance ze spadochronem, który zbliża się do jego powierzchni.

(NASA, JPL-Caltech, University of Arizona, Fot: NASA, JPL-Caltech) NASA, JPL-Caltech, University of Arizona
(NASA, JPL-Caltech, University of Arizona, Fot: NASA, JPL-Caltech) Źródło: NASA, JPL-Caltech, University of Arizona, Fot: NASA, JPL-Caltech

NASA podaje, że kamera znajdowała się wówczas około 700 kilometrów od łazika i poruszała się z prędkością 3 kilometrów na sekundę w chwili, gdy wykonano zdjęcie.