Ile kroków robić każdego dnia? Naukowcy znają odpowiedź

Naukowcy po raz kolejny potwierdzili, że ruch jest ważny dla naszego zdrowia
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
06.09.2021 17:40

Naukowcy sprawdzili, ile kroków powinniśmy robić każdego dnia, aby przynosiło to korzyści dla naszego zdrowia. Okazuje się, że nie jest to 10 tys., a wyznaczony pułap jest znacznie łatwiejszy do osiągnięcia.

Zespół naukowców kierowany przez Amandę Paluch z University of Massachusetts, sprawdził ile kroków powinniśmy robić każdego dnia, aby osiągać korzyści zdrowotne. Do tej pory liczbą uznawaną za "optymalną" było 10 tys., ale badanie opublikowane na łamach JAMA Network Open wskazuje na coś zupełnie innego.

Ile kroków dziennie robić?

W badaniu uczestniczyło 2000 osób - mężczyzn i kobiet, pochodzących z czterech różnych miast USA. Średnia wieku uczestników wynosiła nieco ponad 45 lat. Każda osoba została wyposażona w akcelerometr, monitorujący liczbę kroków wykonanych każdego dnia oraz ich intensywność. Eksperyment rozpoczął się w 2005 roku, a zakończył w 2018 roku. Obserwacje prowadzono w regularnych odstępach czasu.

Jak zaznacza serwis Science Alert, obserwacyjny charakter całego badania sprawia, że na jego podstawie nie można wyciągnąć żadnych jednoznacznych wniosków na temat tego, w jaki sposób chodzenie poprawiło (lub też nie) zdrowie osób biorących udział w eksperymencie. Można natomiast zidentyfikować powiązania między poziomem aktywności a wynikami zdrowotnymi w kohorcie ogólnie.

Naukowcy zauważyli, że u osób robiących co najmniej 7 tys. kroków dziennie ryzyko przedwczesnej śmierci było niższe o około 50-70 proc. w porównaniu do osób, które podczas eksperymentu robiły mniej niż 7 tys. kroków dziennie. Badacze nie zauważyli natomiast zależności pomiędzy intensywnością kroków a wzrostem lub spadkiem ryzyka przedwczesnej śmierci.

Zdaniem naukowców najlepsze rezultaty związane ze zwiększeniem liczby kroków wykonywanych każdego dnia obserwowano u osób najmniej aktywnych. W ich przypadku ryzyko przedwczesnej śmierci znacznie malało. Eksperci zauważyli też, że po osiągnięciu pewnego pułapu kroków, dalsze zwiększanie ich liczby wydaje się nie mieć korzystnego wpływu na osoby uczestniczące w eksperymencie.