WAŻNE
TERAZ

Tylko w WP: Ministra o nowych uprawnieniach inspekcji pracy

Chińskie sklepy internetowe szturmują świat

Chińskie portale handlowe, działające na największym e-rynku na świecie, w obliczu ostrej konkurencji w kraju próbują od kilku lat zdobywać rynki zagraniczne

Obraz
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Walka cenowa w ciągu całego 201. roku na wewnętrznym e-rynku i stały spadek zysków spowodowały raptowny wzrost zainteresowania chińskich handlowców rynkiem globalnym, uważa Li Chengdong, analityk branży e-handlu, dziennikarz chińskojęzycznego portalu The New Times.

"W porównaniu z rynkiem wewnętrznym, zyski handlowców internetowych na rynkach zagranicznych są o wiele wyższe", dodaje w swoim komentarzu na portalu internetowym.

Zgadza się z tą opinią chiński ekspert branży internetowej z Centrum Danych Chińskiego Internetu, Hu Yanping, choć nie uważa, by chińscy handlowcy uciekali zagranicę jedynie w obawie przed konkurencją.

"Wyjście poza granice Chin jest częścią planu rozwoju firmy w przyszłości. Handlowcy powinni rozszerzać swoje zagraniczne rynki, nawet jeśli obecnie nie widzą takiej doraźnej potrzeby", dodał Hu.

Pierwsze firmy chińskie weszły skromnie na rynek międzynarodowy w 200. r. z ofertą gier komputerowych, ale prawdziwe otwarcie chińskiego handlu internetowego nastąpiło po 2010 r., w momencie, gdy celem ekspansji stała się Europa i USA, uważa Chen Dong, szef chińskiego oddziału firmy usług płatniczych PayPal.

Największe sukcesy Chińczycy odnoszą jednak nie na dojrzałych rynkach, ale na wschodzących, takich jak Południowa Ameryka, Wschodnia Europa i Azja, dodał Chen.

Według danych PayPal, od lipca 201. do czerwca 2012 eksport chińskich handlowców internetowych do Argentyny wzrósł o 96 proc., do Izraela - o 72 proc, a na Ukrainę - o 71 proc.

Jeden z największych chińskich portali handlowych o zasięgu globalnym, Jingdong Mall, choć wystartował z anglojęzyczną stroną dopiero w październiku 201. r., oferuje obecnie 400 tys. produktów i zyskał już klientów w 35 krajach świata.

Wiceprezes Jingdong Mall, Shi Tao powiedział ogólnokrajowej gazecie Zhongguo Ribao, że firma planuje budowę magazynu poza granicami Chin, dla skrócenia czasu dostawy towaru do klienta. Kolejnym etapem będzie, wzorem Amazona, otwarcie sieci wyspecjalizowanych placówek dystrybucyjnych.

W lipcu 201. r. większość z 60 mln klientów Jingdong Mall stanowili Chińczycy z kontynentu, a w grudniu 70 proc. osób korzystających z usług firmy w zakresie zakupu elektroniki, chińskich książek i ubrań, pochodziło już z zagranicy.

Vancl (Beijing) Technology Co, kolejna chińska firma, która odniosła błyskawiczny sukces na rynku globalnym, otworzyła swoją stronę anglojęzyczną już w 201. r., ale dopiero w minionym roku zaczęła zdobywać dynamicznie zagraniczną klientelę.

Zdaniem wiceprezesa firmy, Luana Yilaia znakomitym pomysłem, dającym impet rozwojowy, było otwarcie we wrześniu strony w języku wietnamskim i związanie się z lokalnym operatorem obsługującym rozliczenia internetowe - firmą ECPay.

"Wietnam jest typowym rynkiem azjatyckim - szybko rośnie i upodobania klientów są nam dość dobrze znane. Dzięki temu udało nam się bardzo szybko rozwinąć naszą tam działalność", dodał Luan.

Luan powiedział, że kolejnym etapem podboju rynków zagranicznych jego firmy będzie Rosja.

Choć rynek krajowy pozostaje nadal najważniejszy dla e-biznesu, ekspansja na rynku globalnym jest nieodzowną częścią planu rozwoju chińskiego handlu internetowego, oświadczył przedstawiciel Ministerstwa Handlu.

Zgodnie z tym hasłem "Vancl jest wprawdzie skoncentrowany głównie na rynku krajowym, ale nasze plany rozwoju globalnego są oczywiste, tak jak oczywiste są motywy działania na rynku zagranicznym innych przedsiębiorstw chińskich", powiedział Luan.

W sierpniu Vancl przeniósł część swojej produkcji odzieży do Bangladeszu, a rozważa również inne lokalizacje dla swoich fabryk, takie jak Kambodża i Indonezja, oświadczył szef produkcji, Hu Haishen.

Zdaniem Luana, "wietnamski rynek przypomina jego chiński odpowiednik sprzed kilku lat - są ludzie bardzo bogaci kupujący luksusowe towary i biedacy, którzy kupują tanią tandetę. Na rynku ubrań drogich nie ma dużej konkurencji - to dla nas znakomite miejsce".

Według Luana, globalny rynek nie jest łatwy. Najwięcej czasu i pracy zajmuje firmie przebudowa systemu usług internetowych, tak, aby korzystanie z nich było zrozumiałe i przyjazne zagranicznej klienteli.

Z Pekinu Jacek Wan (PAP)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Wysłali go w kosmos. Jest niezniszczalny i przeżył
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Ludzkość w tym miejscu ewoluuje. Przez warunki do życia
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Chemiczna zagadka sprzed lat. Wreszcie została rozwiązana
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
Pomogą Ukrainie. Ale oczekują czegoś w zamian
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
F-35 spotkał się z Su-57. Zwycięzcy nie wyłoniono
Kontynenty wciąż się oddzielają. Naukowcy myśleli, że przestały
Kontynenty wciąż się oddzielają. Naukowcy myśleli, że przestały
Nowy użytkownik F-35? Były wiceprezydent USA nie kryje obaw
Nowy użytkownik F-35? Były wiceprezydent USA nie kryje obaw
Military Mobility Package. Ile dni zajmie NATO przerzucenie wojsk do Polski?
Military Mobility Package. Ile dni zajmie NATO przerzucenie wojsk do Polski?
Pradawna czarna dziura. Powstała tylko 600 mln lat po Wielkim Wybuchu
Pradawna czarna dziura. Powstała tylko 600 mln lat po Wielkim Wybuchu
"Skoszą Rosjan równo z trawą". Już jadą do Ukrainy
"Skoszą Rosjan równo z trawą". Już jadą do Ukrainy
Koreański system Three-Axis. Jakie są korzyści dla naszego kraju?
Koreański system Three-Axis. Jakie są korzyści dla naszego kraju?
WP For Publishers. Kompleksowa oferta dla wydawców
WP For Publishers. Kompleksowa oferta dla wydawców
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥