Boeing i Sikorsky kontynuują testy nowatorskiego śmigłowca SB1 Defiant [wideo]
SB1 Defiant, to zupełnie nowy projekt śmigłowca, który w przyszłości miałby zastąpić maszyny typu BlackHawk. Nowatorska konstrukcja z głównym śmigłem w układzie Kamowa i tylnym śmigłem pchającym zapewni mu lepsze osiągi.
15.11.2019 | aktual.: 18.11.2019 11:23
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
SB1 Defiant to rozwojowy projekt konsorcjum firm Sikorsy i Boeing. Jego celem jest opracowanie nowego, powietrznego środka transportu dla amerykańskich żołnierzy, który połączy w sobie uniwersalność śmigłowca, takich jak pionowy start i lądowanie oraz możliwość zawisu z prędkością przelotową samolotu.
Takie połączenie możliwości śmigłowca z prędkością samolotu ma być możliwe dzięki nowatorskiemu układowi śmigieł. W klasycznych śmigłowcach (w układzie Sikorskiego) znajdują się dwa śmigła: główne, które jednocześnie unosi śmigłowiec i pozwala mu poruszać się do przodu oraz tylne, które zapobiega kręceniu się śmigłowce wokół (pod śmigłem).
Układ Kamowa inaczej radzi sobie z problemem kręcenia się śmigłowca w kółko. Zamiast jednego śmigła głównego zastosowano dwa, jedno nad drugim, które kręcą się w przeciwnych kierunkach. Taki układ stosowany jest np. w rosyjskich śmigłowcach uderzeniowych Ka-50, który w ogóle nie ma tylnego śmigła.
Firmy Sikorsky i Boeing zastosowały w SB1 Defiant układ Kamowa, a dodatkowo dodały do śmigłowca tylne śmigło, które pcha maszynę do przodu. Dzięki temu będzie możliwe osiągnięcie przez SB1 prędkości przelotowej na poziomie 460 km/h. Śmigłowce w układzie Sikorskiego przeważnie osiągają maksymalną prędkość przelotową w granicach 350 km/h.