Wojskowy śmigłowiec NH90 latał na oleju jadalnym

Wojskowy śmigłowiec NH90 latał na oleju jadalnym24.02.2023 23:42
Śmigłowiec NH90 opracowano w dwóch wersjach: transportowej TTH (Tactical Transport Helicpoter) i morskiej NFH (NATO Frigate Helicpoter)
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | French Direction Générale de l’Armement

W lutym Safran Helicopter Engines, TotalEnergies, Airbus Helicopters, francuska agencja uzbrojenia (Direction Générale de l'Armement – DGA) poinformowały o pierwszym locie testowym NH90, podczas którego jeden z dwóch silników RTM322 pracował na Paliwie Zrównoważonego Transportu Lotniczego (SAF). Zostało ono wyprodukowane przez TotalEnergies ze zużytego oleju kuchennego przy zastosowaniu technologii HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids) i ma czterokrotnie mniejszy ślad węglowy niż paliwa kopalne. W związku z tym spełnia wymóg Unii Europejskiej dotyczący redukcji emisji o 65 proc.

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP Naturalnie.

Ten lot testowy odbył się 3 lutego 2023 r. w centrum ekspertyz i testów DGA Essais en vol w Istres w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże. NH90 to pierwszy śmigłowiec wojskowy, który latał z tak wysoką zawartością SAF i bez żadnych modyfikacji silnika. Paliwo spełnia cel branży lotniczej, którym jest przyspieszenie dekarbonizacji bez wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji w samolocie, silniku czy infrastrukturze logistycznej (tzw. paliwo typu drop-in). Zasadniczy test poprzedzono próbami laboratoryjnymi w grudniu 2022 r. Wówczas w zakładzie Safran Helicopter Engines w Bordes z powodzeniem wykorzystano SAF w jednostce napędowej RTM322.

– Jest to ważny krok w naszym planie wprowadzenia Paliwa Zrównoważonego Transportu Lotniczego na dużą skalę, który rozpocznie proces dekarbonizacji w siłach zbrojnych w celu stopniowego zmniejszenia wykorzystania paliw kopalnych – powiedział Christian Caneilles, szef programu Heavy Helicopter Engines w Safran Helicopter Engines.

Branża cywilna znacznie wyprzedza rozwiązania wojskowe w zakresie wykorzystania biopaliw , Źródło zdjęć: © Licencjodawca | ATR Aircraft
Branża cywilna znacznie wyprzedza rozwiązania wojskowe w zakresie wykorzystania biopaliw
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | ATR Aircraft

SAF to jedna z inicjatyw Safran Helicopter Engines, której celem jest redukcja emisji dwutlenku węgla w eksploatowanych silnikach. Te produkowane przez francuskie przedsiębiorstwo posiadają certyfikat pozwalający na połowiczną pracę na SAF. W perspektywie będą wykonywać operację ze 100 proc. wykorzystaniem paliwa tego rodzaju. Po osiągnięciu tego poziomu, nastąpi potencjalna redukcja emisji CO2 o 80 proc. Warto jednak zauważyć, że NH90 to nie jedyny śmigłowiec wojskowy zaangażowany w próby z biopaliwami. Airbus Helicopters używa SAF do napędzania silników turbowałowych w śmigłowcach H225 Caracal i H145, a w przyszłości chce osiągnąć pułap 100 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kluczowe bitwy i dalszy bieg wojny. Eksperci nie mają złudzeń

W kwestii wykorzystania ekologicznego paliwa lotniczego pod koniec ubiegłego roku Francuzi otrzymali prztyczek w nos...od Brytyjczyków. 16 listopada 2022 r. z bazy lotnictwa wojskowego Royal Air Force Brize Norton posłano w powietrze latającą cysternę A330-203 Multi Role Tanker Transport (Voyager KC.Mk 2/Mk.3), której dwa silniki zasilane były w 100 proc. biopaliwem. Był to pierwszy w historii lot wojskowego statku powietrznego na paliwie tego rodzaju, o którego dostawy zadbała spółka Air BP. HEFA-SPK (Hydroprocessed Esters i Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosine) to mieszanka estrów przetworzonych i kwasu tłuszczowego z syntetyczną parafiną. Uzyskiwane z zużytych olejów i tłuszczów spożywczych zasilało dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Trent 772B.

RAF argumentuje, że samoloty w pełni zasilane za pomocą SAF będą dysponować większą niezależnością operacyjną. Same maszyny to jednak nie wszystko, a niezmiernie ważna będzie przygotowanie infrastruktury lotniskowej. Brytyjskie ministerstwo obrony podjęło się realizacji strategii zrównoważonego rozwoju w siłach zbrojnych. Do 2040 r. ma zostać zrealizowana strategia Net Zero, a do 2025 r. ma powstać pierwsza baza lotnicza obsługująca paliwa zrównoważone.

Ogólnie rzecz biorąc, coraz więcej przedsiębiorstw i podmiotów zajmuje się opracowaniem technologii latania na biopaliwach. W październiku 2022 roku spółka Airbus Defence and Space z lotniska przyzakładowego w hiszpańskiej Sewilli oblatała lekki samolot transportowy C295, zasilanego w 29 proc. paliwem zrównoważonym. W lipcu 2021 r. w Niemczech A400M-180 Atlas latał na 50-procentowej mieszance. Podejście francuskich przedsiębiorstw determinowane jest przez strategię klimatyczną tamtejszego rządu i sił zbrojnych. Francuskie ministerstwo sił zbrojnych chce wprowadzić jej założenia niemal we wszystkich rodzajach wojska.

Paryż stoi na stanowisku, że opracowanie napędów hybrydowych dla floty pojazdów załogowych i bezzałogowych Armee de terre jest niezbędne, gdyż świat paliw kopalnych w ciągu najbliższych dziesięcioleci pójdzie w zapomnienie. Podobnie sprawa wygląda z paliwem lotniczym. Z pewnością dostęp do surowców energetycznych będzie przedmiotem zwiększonej konkurencji międzynarodowej. W napęd hybrydowy Francuzi zamierzają wyposażyć wielozadaniowe transportery opancerzone VBMR Griffon (do tej pory powstał demonstrator technologii) i kołowe bojowe wozy piechoty VBCI.

Lot próbny Voyagera z RAF Brize Norton napędzanego w całości za pomocą Sustainable Aviation Fuel określono jako ważny kamień milowy w dążeniu do operacyjnej niezależności brytyjskiego lotnictwa wojskowego , Źródło zdjęć: © Licencjodawca | RAF
Lot próbny Voyagera z RAF Brize Norton napędzanego w całości za pomocą Sustainable Aviation Fuel określono jako ważny kamień milowy w dążeniu do operacyjnej niezależności brytyjskiego lotnictwa wojskowego
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | RAF

Wracając jednak do lotnictwa, należy stwierdzi, że branża cywilna wydaje się być nieco dalej w postępach nad wykorzystaniem SAF. 21 czerwca 2022 r. przedsiębiorstwo ATR Aircraft wspólnie z szwedzkimi liniami lotniczymi Braathens Regional Airlines i firmą Neste zdecydowały się na przeprowadzenie pierwszego w historii lotu testowego komercyjnego samolotu, który był zasilany w 100% przez SAF. Producent paliwa Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ zapewnia, że zmniejsza ono emisję gazów cieplarnianych nawet o 80 proc. w porównaniu z kopalnym paliwem lotniczym.

W pierwszej połowie 2022 r. z wykorzystaniem samolotu ATR-72-600 prowadzono szereg udanych lotów z wykorzystaniem paliwa zrównoważonego w jednym silniku. Lot wykonany przy zasilaniu SAF w całości też okazał się sukcesem i ma pomóc w szybszej certyfikacji samolotów do lotów wyłącznie na paliwach zrównoważonych. Historyczny lot testowy odbył się w Szwecji, ale przed uczestnikami programu jeszcze długa droga do jego zakończenia. Termin wyznaczono na 2025 r.

Andrzej Pawłowski, dziennikarz konflikty.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.