Koreańczycy zabrali się do pracy. Rośnie odrzutowa potęga

Koreańczycy zabrali się do pracy. Rośnie odrzutowa potęga04.01.2024 19:21
Koreańczycy zakasali rękawy. Rośnie odrzutowa potęga
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Mimo niewątpliwych osiągnięć, Korea Południowa ma jeden poważny deficyt – nie produkuje zaawansowanych silników odrzutowych. To jednak szybko może się zmienić, bo Koreańczycy zakasali rękawy. Prace badawczo - rozwojowe nad technologią silników odrzutowych właśnie ruszyły.

Korea Południowa ma rozbudowany przemysł lotniczy. Wśród jego osiągnięć można wymienić licencyjną produkcję myśliwców F-16, opracowanie i wdrożenie samolotów szkolno-treningowych KT-1 i T-50 oraz lekkiego samolotu bojowego FA-50. Obecnie Koreańczycy są w zaawansowanym stadium prac nad nowym myśliwce KF-21. Zabrali się też do pracy nad własnym silnikiem odrzutowym.

Program projektowania i budowy silnika odrzutowego będzie kierowany przez rządową agencję DAPA zajmującą się rozwojem nowych technologii dla wojska i zakupami uzbrojenia. W program będzie zaangażowanych dwadzieścia południowokoreańskich przedsiębiorstw. Rezultaty mają być widoczne w drugiej połowie lat trzydziestych. Program ma kosztować około 4 mld dolarów, a wiodącym przedsiębiorstwem będzie Hanwha Aerospace.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ta firma może się pochwalić doświadczeniem w branży silników lotniczych sięgającym 1979 r., gdy rozpoczęła naprawy i przeglądy turbin gazowych. W kolejnych latach rozszerzyła działalność o produkcję części dla innych producentów i samodzielny montaż silników na licencji. Firma jest dostawcą elementów dla wszystkich trzech największych światowych producentów silników lotniczych: Pratt & Whitney, General Electric i Rolls-Royce’a.

Według ujawnionych założeń programu nowy silnik ma mieć ciąg 66,8 kN i będzie wykorzystywany jako napęd dla koreańskich myśliwców jak i bezzałogowych systemów latających. Podany ciąg lokuje przyszły silnik w podobnym segmencie rynku, co bardzo popularna amerykańska konstrukcja GE Aerospace F404-GE-102. Różne odmiany silnika F404 odniosły duży sukces eksportowy i znalazły zastosowanie między innymi w samolotach F/A-18A-D Hornet, F-117 Nighthawk, T-7 Red Hawk, Tejas Mk1, Hurjet czy właśnie południowokoreański T-50 Golden Eagle. Jego pochodna RM12 stanowi napęd myśliwców Gripen. F404-GE-102 ma ciąg 78,7 kN z dopalaczem.

Wizja artystyczna nowego silnika projektowanego przez Hanwha Aerospace, Źródło zdjęć: © Hanwha Aerospace
Wizja artystyczna nowego silnika projektowanego przez Hanwha Aerospace
Źródło zdjęć: © Hanwha Aerospace
Na potrzeby myśliwca KF-21 Hanwha Aerospace będzie produkowała na licencji silniki F414-400K, Źródło zdjęć: © Hanwha Aerospace
Na potrzeby myśliwca KF-21 Hanwha Aerospace będzie produkowała na licencji silniki F414-400K
Źródło zdjęć: © Hanwha Aerospace
Silnik GE Aerospace F404-GE-102 produkowany na licencji przez Hanwha Aerospace m.in. dla samolotów FA-50, Źródło zdjęć: © Hanwha Aerospace
Silnik GE Aerospace F404-GE-102 produkowany na licencji przez Hanwha Aerospace m.in. dla samolotów FA-50
Źródło zdjęć: © Hanwha Aerospace

Koreański przemysł dysponuje już pewnymi zdolnościami w zakresie produkcji silników lotniczych, ponieważ wytwarza je na licencji. Silniki F404-GE-102 dla T-50 i FA-50 są montowane na miejscu z części dostarczanych z USA. W przyszłości także myśliwiec KF-21 będzie napędzany dwoma silnikami General Electric F414-400K (wersją rozwojową F404) produkowanymi na licencji przez Hanwha Aerospace. Jednak przemysł nie ma całkowitych zdolności do zaprojektowania takiego napędu od podstaw. Zainicjowany program ma to zmienić.

FA-50 napędzany jest silnikiem F404-GE-102, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS
FA-50 napędzany jest silnikiem F404-GE-102
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Poza chęcią rozwoju własnego przemysłu lotniczego jednym z powodów opracowywania nowego silnika jest chęć uniezależnienia się od zagranicznych partnerów w kwestii eksportu samolotów, zwłaszcza dronów. Chociaż obecnie Korea Południowa nie jest uznawana za potęgę w segmencie bezzałogowych statków powietrznych, to intensywnie pracuje nad dronami bojowymi zdolnymi do współpracy z myśliwcami załogowymi. Szacuje się, że silnik stanowi około 40% wartości współczesnego drona odrzutowego. Zastosowanie produktu krajowego pozwoliłoby znacznie zmniejszyć wydatki na import niezbędnych elementów i obniżyć koszt nowych dronów bojowych.

Ponadto montowanie w nich silników zagranicznych dawałoby obcym państwom możliwość blokowania koreańskiego eksportu tak, jak miało to miejsce w przypadku próby sprzedaży FA-50 do Argentyny, co zostało zablokowane przez Wielką Brytanię dostarczającą do tego samolotu wiele podzespołów. Zastosowanie rodzimego silnika rozwiąże ten problem i może zwiększyć zainteresowanie koreańskimi produktami na świecie. Jest o co walczyć, bo według analizy firmy badawczej TiL Group globalny rynek dronów ma wzrosnąć z 16,3 mld dolarów w 2020 r. do 38,6 mld dolarów w 2030 r.

Koreańczycy upatrują również szans w eksporcie nie tylko samolotów i dronów wyposażonych w ten napęd, ale również samych silników, które mogłyby znaleźć zastosowanie w samolotach produkcji innych państw. Analitycy przewidują wysokie zapotrzebowanie na silniki tej klasy w przyszłości, a tylko kilka państw na świecie jest w stanie takie produkować. Korea Południowa chce dołączyć do tego grona.

Marcin Wołoszyk

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.